Occasional Paper No. 20
Centre for Hong Kong Studies

Centre for Hong Kong Studies

The Centre for Hong Kong Studies was established in September 1982
as a result of a reorganization of research activities under the auspices of the
Institute of Social Studies (formerly the Institute of Social Studies and the
Humanities), The Chinese University of Hong Kong. The Centre, with a
concentration of resources and manpower, is primarily charged with the task of
developing and coordinating research on Hong Kong. The priority is on projects
of an interdisciplinary nature, which can enhance the understanding of Hong
Kong in its social, economic, political, cultural, and historical aspects.

The Centre pays equal attention to the theoretical and practical facets of
Hong Kong studies. Through a multitude of channels — publications, workshops,
symposia, and forums — the Centre disseminates research findings on Hong
Kong and promotes exchanges with individuals and organizations outside the
University.

Outside academicians, researchers, and policymakers who are interested in
Hong Kong studies can beome affiliated with the Centre and work independently
or in collaboration with researchers in the University.

\{

K~
a0
N
CF
N

August, 1987

Shifting Journalistic Paradigms:

Mass Media and Political Transition in Hong Kong

Joseph Man Chan

Department of Journalism & Communication
The Chinese University of Hong Kong

Institute of Social Studies
The Chinese University of Hong Kong
Shatin, New Territories
Hong Kong



SHIFTING JOURNALISTIC PARADIGMS:

Mass Media and Political Transition in Hong Kong

by

Dr. Joseph Man Chan
Department of Journalism & Communication
The Chinese University of Hong Kong

Centre for Hong Kong Studies
Institute of Social Studies
The Chinese University of Hong Kong
Shatin, New Territories
Hong Kong



Acknowledgement

Publication of this paper is funded by Hang Seng Bank Golden Jubilee Education
Fund.

About the Author

Joseph Man Chan is Lecturer in Journalism & Communication at The Chinese
University of Hong Kong,.

Copyright ® 1987 by Joseph Man Chan, 10

Opinions expressed in the publications of the Institute of Social Studies are the author’s. They do
not necessarily reflect those of the Institute.

All rights reserved. No part of this book may be reproduced in any form without
written permission from the author.

CONTENTS

Synopsis

Preface

INTRODUCTION

CONCEPTUALIZING JOURNALISTIC PARADIGM .

SHIFTS IN JOURNALISTIC PARADIGM .

HYPOTHESES AND METHODOLOGY

PARTISAN NEWSPAPERS IN A COLONIAL MARKETPLACE

FORMATION OF A DUALISTIC POWER STRUCTURE

JOURNALISTIC PARADIGMS IN FLUX (I)

JOURNALISTIC PARADIGMS IN FLUX (II)

JOURNALISTIC PARADIGMS IN FLUX (III)

CONCLUSION

Notes

Bibliography

iv

11

15

19

28

42

. 65

. 70

. 80



SRIFTING JOURNALISTIC PARADIGMS:

Mass Media and Political Transition in Hong Kong

(Synopsis)

Britain has agreed to return Hong Kong to China in 1997.
Consequently the Colony's once monolithic authority is challenged by
the rise of Xinhua (New China News Agency, the surrogate embassy of
China in Hong Kong) as an alternative power center, forming a
dualistic power structure. This is a study of how the press adapts
to this political relignment in their "journalistic paradigms" --
defined as gestalt worldviews that inform the media as to what social
facts to report (and what not to report) and how to interpret thenm.
It is found that journalistic paradigms, as manifested in
organizational strategies, editorial policies and symbolic contents,
have shown a general shift to accommodate Xinhua (China) as the
political master to be. Overall, the press has responded positively
to Xinhua's cooptative strategies: The mainstream newspapers have
switched from an initial stance that favors continual British rule to
one that concurs with China's plan of retaking Hong Kong. Publishers
and journalists have been officially incorporated into political
institutions which Xinhua (China) has established for the transition.
Mediated discourses on public affairs are now subject to the

parametric constraints of China's Hong Kong policies.

_ii_

The paradigm shifts are contingent upon the press' political
affiliations that differentiate Hong Kong's newspapers into four
types: (1) the ultra-rightist papers that are controlled by the
Kuomintang  Party (KMT) ; (2) the rightist papers that are
traditionally tilted towards the KMT and are commercially owned;
(3) the centrist papers that are market-directed and not linked to
any party; and (4) the ultra-leftist papers that are controlled by
the Chinese Communist Party (CCP). The rightist papers gradually
converge with the centrist in their accommodation of Xinhua (China).
These papers also have a dualistic role with CCP and KMT. One of the
two ultra-rightist papers has closed while another has remained and
slightly moderated its anti-communist rhetorics. Since the beginning
of the transition period, the ultra-leftist newspapers have moderated
their anti-colonial overtones and have shown unprecedented support of
the colonial government. This movement towards the colonial regime
from the left, along with the movement towards Xinhua (China) from
the right, 1is seen as part of an overall cooptation process that
leaves Hong Kong system as a whole far more homogeneous in tone than
it had been. This is a result of political compromise which affects
the press as well as all groups and agencies within the social
system.

In a political change that is gradual and peaceful, as typified
by the case of Hong Kong, the shift in journalistic paradigm is
cumulative and incremental, in tandem with the political transition
and the crisis that preceded the transition. The new journalistic

paradigms are born of the old. They have shown both continuities and



-iii-
discontinuities. The changes observed add up to what may be called a
paradigm shift with respect to the power centers. However, the shift
is not complete yet. It is expected to deepen and to consolidate as
the poliltical transition draws closer to 1997 when power formally
changes hands. But given Hong Kong's existing private ownership of
enterprise in general and of media in particular, as well as the
structural constraints on China to keep its promise of preserving
Hong Rong's capitalism intact beyond 1997, there will continue to be
a pluralistic construction of reality with respect to local affairs.
In fact, all non-leftist newspapers have expressed considerable
concern for Hong Kong's autonomy and local interests which seem to
have become a salient feature common to the emergent mainstream

journalistic paradigms.

—-iv-

Preface

This monograph is an abridged version of my doctoral
dissertation.

I would like to extend my gratitude to Prof. Philip Tichenor,
my advisor at the University of Minneosta, for his penetrating
remarks and helpful directions.

Thanks are particularly due to Prof. Chin-Chuan Lee, also at
the University of Minnesota, who has advised my Master's thesis in
Hong Kong and has unfailingly provided counsel on this research when
needed. This study can be seen as part of a program of research that
we initiated several years ago and continue to pursue; the framework
in Lee and Chan (1986) has provided a basis for this dissertation and
I have also drawn on our previous work.

I have also profited from the advice, comments and support from
the late Prof. Gerald Kline, Profs. Roy Carter, David Cooperman,
Ted Glasser, Joseph Galaskiewics, Donald Gillmor, Dan Wackman and
Jean Ward, all at the University of Minnesota.

My fieldwork was made possible by a MacMillan Travel Grant from
the University of Minnesota. I am grateful to Drs. Leonard Chu, Siu-
Kai Lau and Hsin-chi Kuan at the Chinese University of Hong Kong for
sharing observations and rendering help.

Promises of anonymity do not allow me to publicly thank the
publishers, journalists, media critics, Xinhua cadres and Government

officials who have kindly granted me interviews.



—v—
For mistakes and deficiencies that

myself shall take the blame.

remain

in this

report,

I

Introduction

After two years of painful negotiation, in September 1984 the
United Kingdom and the People's Rrepublic of China came to sign a
Joint Declaration which decrees the return of Hong Kong to China in
1997. Hong Kong will then become a "special autonomous region" of
Socialist China, with its present capitalist system unaltered for 50
years. Such is the essence of China's scheme of "one country, two
systems"” which China has invented to lure Hong Kong into
reunification.

Hong Kong has entered into a transitional phase which is
characterized by the drastic redistribution of power and authority
and the realignment of social forces. The most significant and

dramatic consequence has been the formation of a transitional and

dualistic power structure brought about by a rapid decline of the

traditional British colonial dominance and a corresponding rise of
China in Hong Kong. The monopoly of power once enjoyed by the
colonial regime is now being shared, dismantled, challenged and
replaced by the the newly legitimated alternative power center --
China's official representative in Hong Kong -- Xinhua News Agency
Hong Kong Branch.

Of central concern to us is the conduct of the press in face of
this political change. Political transition makes Hong Kong a rare
living laboratory for observing how different political
configurations influence mass media and how the mass media adapt to
immense environmental pressure. This is a study how the press adapt

to this power change in their "journalistic paradigms" -- defined as



-2-

the gestalt worldviews that inform the media as to what social facts
to report (and what not to report) and how to interpret them.

The paradigm shifts are hypothesized to be contingent wupon the
press' political affiliations that differentiate Hong Kong's
newspapers into four types: (1) the ultra-rightist papers that are
controlled by the Kuomintang Party (KMT); (2) the rightist papers
that are traditionally tilted towards the KMT and are commercially
owned; (3) the centrist papers that are market-directed and not
linked to any party; and (4) the ultra-leftist papers that are

controlled by the Chinese Communist Party (CCP).

Conceptualizing Journalistic Paradigm

Drawing on Kuhn's (1970) concept of a "paradigm," Chan and Lee
(1984) in an earlier work defined "journalistic paradigm" as above.1
In essence, journalistic paradigm refers to the set of assumptions
that governs the newsmaking process. As an organizational
imperative, a journalistic paradigm enables journalists to process
information efficiently and relating it effectively to the audience.

While not all information-producing fields are organized around
paradigms, paradigms are fairly common in knowledge-producing fields
that display such characteristics as control over the training of
practitioners, standardization of methods of gathering information,
and authoritative internal review of new claims and contributions.
Journalism possesses many characteristics of such a paradigm-based

field (Bennett, Gressett and Haltom, 1985).

-3-

A growing number of studies on newsmaking have suggested the
existence of such a journalistic paradigm and have outlined some of
its major components. Chan and Lee (1984) applied this concept to
the study of an ambiguous social protest. The choice of a protest
whose motivations and causes were ambiguous -- at least during the
initial stage -- 1is to bring the journalistic paradigms, if they
exist, into full view.2 It is found that journalistic paradigms in
Hong Kong are chiefly determined by the press'political ideology or
affiliation and greatly affects the newspapers' perception and.
interpretation of the protest. As a result, the press with different
journalistic paradigms presented the publics with widely varying
versions of social reality in Hong Kong.

If journalistic paradigms exist, then, like all paradigms, they
need to confront the occasional problem of how to handle anomalous
cases. There exists a tendency for existing paradigms to persist by
"normalizing" the anomalies and assimilate them into their
explanatory framework. So, by studying how the mass media try to
normalize an ambiguous case, news paradigms are expected to reveal
themselves. This is the logic inherent in Bennett, Gressett and
Haltom's case attempt to unravel the existence and logic of a "news
paradigm". Indeed, when an ambiguous case slipped through
journalistic gates, they found that a powerful system of news logic
was activated to "repair" it, rendering visible the logic underlying
news and boundaries of what is newsworthy and what is not.

The notion of journalistic paradigm is similar to Gitlin (1980)



-4-

and Tuchman's (1978) conceptualization of "news frame.“3

"Frame,"
originally used by Ervin Goffman (1974), refers to the principles by
which one organizes everyday experience. In a more elaborate
fashion, Gitlin (1980:7) defines news frames as "persistent patterns
of cognition, interpretation, and presentation, of selection,
emphasis, and exclusion, by which journalists routinely organize
discourse, whether visual or verbal." Other formulations that share
the same notion include Gans' (1979) discussion of "news
perspective”, and Altheide and Snow's (1979) analysis of "media
logic."4 To avoid redundancy, we just mention their names and
references in passing here.

A review of the 1literature on newsmaking reveals that the
composition of a journalistic paradigm is closely 1linked with its
culutral context. Studies done in western democracies (e.g. Gans,
1979; Tuchman, 1978) seem to carve out professionalism or news
objectivity as the major component of the journalistic paradigm. A
comparative examination across nations shows that this professional
notion of journalistic paradigm is not universal (Edelstein, 1982;
Lee, 1984) Political ideology or affiliation plays a more important
role in determining the journalistic paradigms in some Western
European nations and most of the Third World. Gerbner (1964), for
example, found the press distributed along a political spectrum from
left to right differed greatly in their coverage of a legal
controversy in France. In effect, there is not Just one paradigm

shared by all journalists but there is a plurality of paradigms which

-5-

speak to the very nature of news: it is soclally constructed rather
than a reflection of absolute reality (Tuchman, 1978).

The journalistic paradigms' referent that we are particularly
concerned in this study is political power center as represented by a
government and a quasi-government. With respect to power centers,
the professional journalistic paradigm as typified by Tuchman (1978),
Gans (1979), and Bennett, Gressett and Hatom (1985), presumes that
authority is objective. Put otherwise, the practical problem of
"objectivity" is solved by establishing an official reference point
for news event, The presumption that authority is objective
therefore becomes an objectification of the status quo. Newsmaking
becomes the construction of legitimacy. This confusion of authority
and leigitimacy with objectivity makes the news an active agent in
the construction of a narrow but compelling verison of reality -- a

version that is created by and for the establishment.

Shifts in Journalistic Paradigms

According to Kuhn (1962), switch in scientific paradigms will
happen only when the old paradigms fail consistently to reconcile
with newly discovered phenomena. Broadly speaking, this observation
seems to hold when we apply it to the analysis of the stability and
change of journalistic paradigms. As evidenced by Bennett, Gressett
and Haltom's (1985) study, news paradigm persists even in face of an
anomalous case. Rarely do anomalies become so troublesome that

Journallstic paradigms have to be restructured or redefined to



-8—

accommodate them. Paradigm shifts are 1likely to occur after the
repeated failure of routine attempts to dismiss, or to repair the
problematic case.

Both Gitlin (1980) and Gans (1979) seem to agree that
journalistic paradigms originate, persist and shift in historical
times. As they suggested, shift in journalistic paradigms on social
movements is a result of social or political crisis brought about by

social formations (defined as the interpenetration between the state

and society in general as well as the coalitions of dominant groups
in particular). Indeed, mass media not only reflect the perspectives
of the powerful but also power relations in society (Olien, Tichenor
and Donohue, 1982). Mass media are likely to continue to project the
dominant perspective unless another group develops a countervailing
power base. Serious challenges lead to uncertainties or crises in
power relationships which are conducive to the shift of journalistic
paradigms.

Schudson's (1978) historical study of the evolution of
objecitivty provides further revelation of the linkage between
reconfiguration of social forces and shift in journalistic paradigms.
According to Schudson, the prevailing mode of news representation (in
our terms, journalistic paradigm) in the United States at the
beginning of the eighteenth century could be characterized as
"partisan” or "story-telling." It was until the rise of the
"democratic market society” in the 1830s that the partisan press gave

way to the "penny press" or commercial newspapers which tried to

claim independence from partisan control and started to explore
objectivity as a professional ideal. A detailed account of the
evolution of objectivity is beyond the scope of this review, suffices
it to remark that the shift from "partisanship" to "objectivity" is
brought about by, among other factors, general social formations
exemplified by the rise of the "democratic market society."

The shift of a journalistic paradigm may or may not follow the
abrupt nature of a scientific revolution. In a Kuhnian sense, the
rise of a scientific revolution -- which entails abandoning an old
paradigm and adopting the new paradigm simultaneously -- is far from
a cummulative process. In fact, the new scientific paradigm puts the
old data in new light by changing some of the field's most elementary
theorems. A journalistic paradigm can be radically transformed in
times of political revolutions (for the case of Iran, see Tehranian,
1979; for China, see Pye, 1977). When a political regime loses
power, the media it controls sweeps away their journalistic cadres
and paradigms. The "reality" is thus interpreted anew.

In the absence of a revolution, however, the shift of
journalistic paradigms is likely to be a cummulative and incremental
process. If the shift is more abrupt than public awareness, a news
organization runs the great risk of being perceived as "caving in to
pressure," thus detrimental to their lifeblood:credibility. In a
gradually phased-in political transition, there is an anticipated
schedule to transform the sociopolitical order and journalistic

paradigms. Such is the case of Hong Kong.



Hypotheses and Methodology

Viewing mass media as a social subsystem that is conditioned by
the configuration of social forces, we hypothesize that paradignm
shifts are likely to occur when major changes occur in the society's
power structure. Structural change in the distribution of political
power is expected to set the general direction of adaptation for
media organizations and also limits the options of strategic choice
open to them. The new power centers are likely to incorporate the
mass media through the use of cooptative strategies. Being external-
resource-dependent institutions, the pressure is for media
organizations to respond positively to those cooptative strategies.
However, environmental constraints do not usually reduce the
adaptation strategies to just one. Environmental pressure is not
uniformly perceived and evaluated by all parties because of
difference 1in social locations, political affiliation and other
endogenous constraints. These differences are likely to result in
differential adaptations. Those institutions that are ideologically
and organizationally flexible are expected to show a greater degree
of accommodation to the power realignment. On the contrary, groups
that hold extreme positions are much less likely to accommodate as
they have less latitude of movement. They may choose to opt out or
to take on extreme positions.

The power change that this study focuses on is the formation of

a dualistic power structure, consisting of the once supreme British

Government and the emergent Xinhua News Agency (Surrogate embassy of
China in Hong Kong). Specifically, we hypothesize that all
mainstream newspapers (centrist and rightist), by virtue of their
relative ideological and organizational flexibility, will show a
general shift in journalistic paradigm to accommodate Xinhua as the
new political power. This shift is expected to be much greater than
that of the ultra-rightist, if any. The ultra-rightist newspapers
may take on extreme postions or simply close down. At the same time,
we expect the wultra-leftist newspapers to shift its paradigm with
respect to the Hong Kong Governemnt, from a critical stance of anti-
colonialism to a generally supportive one.

In methodological terms, the hypothesis involves three
variables: (1) changes in political power structure; (2) the press's
political affiliations and (3) changes in journalistic paradignms.
For analytical and heuristic purposes, we may further classify the
first variable (power change) as the independent variable and the
third variable (journalistic paradigm) as the dependent variable.
The second varible (press'affiliation) serves as an "intervening
variable." The effects of the independent variable on the dependent
variable, theoretically speaking, can be direct or mediated by the
"intervening variable."

Our research question focuses on how the structural relations
between mass media and power centers change over time. We decided to
approach the research problem in a holistic fashion by using multiple

methods, hoping that it will enable us to have a more comprehensive



-10-

understanding of the processes by which the press adapts to political
realignment on the one hand and that the methods will complement one
another on the other. The methods include: (1) Interviews with
journalists, Government officials, Xinhua cadres, and social
analysts; (2) documentation analysis of newspaper and magazine
clippings and journalists' memoirs; (3) intensive comparative reading
of newspaper editorials and news over the whole range of newspapers
and (4) quantitative analysis of news coverage over time. Each of
these methods has its strengths and weaknesses. Which one to be used
depends on the nature of the variable we are studying.

The paradigm referents for this study are power centers as
represented by the British colonial government and Xinhua (China).
Shifts in journalistic paradigms, in this case, is indicated by how
the media switch their orientations towards each of the two power
centers before and after the emergence of the dualistic power
structure, as signified by Britain's announcement in April 1984 of
its intention to return Hong Kong to China in 1997. Operational
indicators of such shifts include (1) the media's adaptation strategy
on the institutional level; (2) internal organizational changes; (3)
changes in editorial policy and (4) media content. Information about
adaptation strategies, organizational changes and changes in
editorial policy will be gathered chiefly through interviews with
journalists and publishers and through documentation analysis. Data
about the symbolic manifestations of paradigm shifts will be derived

from both qualitative and quantitative content analysis. For the

-11-

quantitative content analysis, the indicators of Journalistic
paradigm include the following: (1) the frequency of reporting a
newsmaker; (2) volume of coverage; (3) prominence of news display and
(4) direction of news.

The independent variable, change in power structure is
represented by the decline of the Hong Kong Government and the
corresponding rise of Xinhua as an alternative power center. To
learn about this power change, we shall rely heavily on the
documentation analysis and interviews with journalists, Xinhua
cadres, government officials and social analysts.

The press' political affiliation (the "intervening variable")

and the sample of newspapers will be discussed in the next section.

Partisan Newspapers in a Colonial Marketplace

Out of 66 registered newspapers in Hong Kong, 45 are Chinese-
language dallies and 5 English-language dailies. Among the Chinese-
language dailies, 36 cover general news, both local and overseas,
while others concentrate on horse-racing tips, gossips, cartoons,
entertainment, especially television and crime news (Hong Kong Annual
Report, 1986).

Compared with China and most Asian nations, the government's
control of the press in Hong Kong is the least direct and strict.5
The printed media are allowed to operate in a commercial environment,

resulting in a pluralistic press system whose constraints are similar

to those in western nations. Anyone, including KMT or CCP



-12-

affiliates, who 1is willing to pay a safety deposit of US$1,200 or
provide two guarantors acceptable to the government can start a
publication. In effect, the party-subsidized press coexists with the
the commercial newspapers.

Seymour-Ure (1974) observes that in Europe and the Third World,
a close "parallelism" exists between the press system and the party
system: the press is linked to political party organizations, is
loyal to party goals, and caters to partisan audiences. This press-
party parallelism also exists in Hong Kong which, however, has no
formal party of its own. It is either called a "colonial city-state”
(King, 1975) or an "administrative no-party state" (Harris, 1978).
Parliamentary democracy does not exist. In the absence of local
political parties, politics in Hong Kong is sharply divided along the
line of China's inter-party conflict between CCP and KMT which has
structured Hong Kong's press system. This press-party parallelism
grows not out of local politics but is a residual extension of modern
Chinese party politics. The press of Hong Kong in the last century
was interwined with the political changes on the mainland: the press
tried to effect structural changes in China on the one hand and was
influenced by them on the other. Throughout this period, Hong Kong
served as a key listening post and propaganda base for Chinese
politics, with many dissident journalists and politicians taking
refuge in Hong Kong to advocate their doctrines (Lee-Hsia, 1974).
The protracted KMT-CCP struggle has made Hong Kong's press system a

microcosm of yesterday's China.

-13-

As noted previously, the British have been tolerant of partisan
journalism as long as it does not disrupt social order or ruin their
ruling legitimacy. Hong Kong therefore serves as a battleground for
propaganda wars between KMT and CCP, with the British Government
keeping the rules of the game. Even today there are papers directly
financed by the CCP or the KMT and still others, though not directly
financed, are clearly identified with either party in goal
orientation. Prior to the political transition, these papers were
only peripherally concerned about local affairs. Their fundamental
concerns resided in Taiwan or China while local issues and news had
been slighted.

Against this large backdrop, not until the 1970s did "centrist"
newspapers, loyal to Hong Kong and critical of both Beijing and
Taipei, began to prosper. These profit-motivated commercial papers
are beneficiaries of Hong Kong's rapidly expanding economy and its
formidable advertising industry. Since the early seventies, Hong
Kong has developed into what is generally called a mass consumption
society.6 While devoting significant coverage to Chinese politics,
these papers appear to focus more on local issues and the immediate
concerns of Hong Kong citizens at large. It is not in their interest
to identify too closely with either outside party.

Newspaper dailies in Hong Kong fall into four categories of
political ideology or party affiliations: ultra-leftist, centrist,
mainstream rightist and ultra-rightist. They are categorized on the

basis of the following criteria: (1) source of financial support and



~14-

party linkage; (2) place of registration; (3) choice of national day
celebration and calendar; and (4) ways of addressing the Beijing
regime and the Taipei regime (Lee and Chan, 1986). The sample of
newspapers for our study, constituting a total of nine, are
categorized as follows:7

(1) Ultra—-leftist: As the CCP's propaganda mouthpieces
supervised by Xinhua Hong Kong Branch, they include Ta Kung Pao and

Wen Wei Pao. Being registered in Hong Kong and Mainland China, they

celebrate National Day on October 1, adopt the Western calendar,

refer to Taiwan as "Taiwan Province," "the Taiwan authorities," or
"the Chiang Clique,” but call Beijing "our country, " "our
government," "the People's Republic of China," or "China."

(2) Centrist: The centrist papers are market-oriented, ad-
supported and not linked to any political party. They register only
with the Hong Kong Government, adopt the Western calendar, do not
observe either national day, call the Taipei regime "Taiwan," "the
National Government” and the Beijing regime "Communist China,"

"Mainland China,"” or "China." The centrist papers we sampled include

Ming Pao, Sing Pao and the QOriental Daily News.
(3) Mainstream rightist: Most prominent are Sing Tao Jih Pao and

Wah Kiu Yat Pao, two of the oldest that still exist in Hong Kong.

Because of its historical presence, they embody Hong Kong's past and
present. They are responsive to the Hong Kong market, yet mildly
tilting to Taiwan out of political ideology and historical ties with

the KMT than for financial assistance. They register both in Taiwan

-15-

and Hong Kong, observing the KMT's National Day on October 10,
calling the Taiwan regime "the Republic of China" or "China" and
referring to Mainland China as "Communist China," “the Mainland,"
instead of the "People's Republic of China".

(4) Ultra-rightist: These include the Hong Kong Times and the

Kung Sheung Daily. The Times was established by the KMT in 1949 as

a propaganda outpost in the wake of its defeat by the Communists on
the mainland and withdrawal to Taiwan. It serves as KMT's mouthpiece
in Hong Kong, at the threshold of Mainland China Kung Sheung was
once a mainstream paper -- mainstream in terms of its historical
presence and loyalty to the colonial regime. Its owes its ultra-
rightism to its bitterly anti-communist fervor that bears a strong

resemblence to the Hong Kong Times'. In an inaugural editorial in

1925, Kung Sheung professed to check the "communist tide" which was

8

surging in China.® Its close ties with KMT increased over the Anti-

Japanese War and later years.

Formation of a Dualistic Power Structure
In the absence of political parties and electoral politics, the
administrative bureaucracy was the only significant political
institution in the colony. While the boundary of this bureaucracy
almost coincides with that of the polity in Hong Kong, its political
system approximates the ideal type of a bureaucratic polity -- a form
of government in which national decision-making is relatively

insulated from social and political forces outside the highest elite



-16-

echelons of the bureaucracy (Lau, 1982:25). In a political game
whose rules were made by itself, the bureaucratic polity was always
the winner, with other political actors, as individuals or groups,
dependent upon its initiative for political privileges.

Although Britain was one of the first countries to officially
recognise the People's Republic of China(PRC), Britain has been
adamant about protecting its colonial dominane in Hong Kong. Xinhua
News Agency (Hong Kong Branch) was founded in 1948 at the peak of the
KMT-CCP civil war. Since the establishment of the PRC in 1949,
Xinhua has always acted as its official representative in Hong Kong.
This was because Britain had rejected Beijing's repeated requests to
set up an official mission in Hong Kong for fear that it might create
an alternative power center, thus threatening the British rule.9
While the British would let the PRC establish a consulate in Hong
Kong, China declined the offer which, if accepted, would have
amounted to a de facto recognition of Hong Kong as a British colony.
(Miners, 1976; Lau, 1985)

Because of this unique political situation, Xinhua since 1949
has been playing double roles -- as a news agency and as an official
representative of China. Only 30 among 500 of its staff are in the
news division, with the rest assigned to various departments
responsible for various tasks. Xinhua coordinates and supervises
China's interlocking organizations (banks, trade companies, schools,
motion picture and publication companies and labor unions) in Hong

Kong and represents China in dealing with the colonial reglme.lo

-17-

Xinhua was generally treated as a foreign agency not powerful
enough to constitute a power center countervailing against British
dominance. Operated as if an underground agency, Xinhua was a
mystery to the public. Xinhua had refrained from asserting its
influence with regard to Hong Kong's domestic policies whereby its
potential power remain hidden and unrealized. All this began to
change with the emergence of the future issue of Hong Kong. Xinhua
consequently came to the foreground, commanding the keenest social
attention and consolidating its influence.as a power center.

The establishment of Xinhua as a second power center corresponds
initially to the development of the Sino-British negotiation which
lasted from 1982 to 1984 and then to the political transition which
has been underway since the two countries reached an agreement.
During the negotiation period, the colinial regime had undergone a
legitimation crisis. No sooner had the talks started tensely in late
1982 than controversies arose over the validity of the Nanking Treaty
which provides the very legal basis for Britain to rule over Hong
Kong. The authority of the Hong Kong Government was further eroded
by subsequent events. Most damaging was its failure to persuade
China to 1let Hong Kong preserve the status quo beyond 1997 and its
submission to China's political pressure.11

Within China's political structure, Xinhua assumes the
equivalent of a provincial-level organization. Since Xu Jiatun, a
member of the CCP Central Committee assumed its directorship in 1983,

Xinhua was subsequently reorganized to comprise 10 departments



-18-

mimicking the colonial government structure. Recently, it has set up
three district offices to extend its influence and to monitor public
opinions on a more local basis. Regarded as a "shadow government" in
Hong Kong, Xinhua has also actively recruited 1local talent,
accounting for half of its 500 staff, to cope with the political
transition and to fill the power vacuum to be left by the British in
1997 (Loong, 1985).

Entering the political transition after the conclusion of the
Sino-British accord, Xinhua's influence has increased more rapidly
and spread to all realms of Hong Kong society. Xinhua currently
engages itself in organizing, coordinating and supervising the
political transition that is underway. It has set up a Basic Law
Drafting Committee consisting of both Hong Kong and Chinese leaders
to formulate a constitution to govern post-1997 Hong Kong. The basic
law is of paramount importance for it will lay out the social,
economic, political and legal systems of the Hong Kong Special
Administrative Region.

xinhuélhag so far succeeded in wéaving a cooptafive fabric which
stretéﬁes .from inétitﬁfional abébrptlon to friendship bondﬁge,‘ from
powerful media owners to young reporters. An illustration of how
Xinhua forms its united front by making friends: Xinhua many times
invites publishers, chief editors, news editors, and even reporters
to banquets. Through repeated encounters, friends are made.
Journalists that I have interviewed agreed that it is very difficult

for you to be very critical of a man if you know him, particularly if

-19-

you are to meet him from time to time. A pubisher who has been
invited to several such banquets is reported to have interpreted
Xinhua's intentions as follows: "The message is implicit: China is
maintaining a dialogue with you. China has changed for the better.
Given us face and write less about the dreadful past." Very few
journalists that we interviewed seemed to have missed this message.
Friendship, in the Chinese context, implies obligation in addition to
good interpersonal relationships. A person usually is obliged to

repay, one way or the other, if someone treats him well.

Journalitic Paradigms in Flux (I)

This section reports the shifts in journalistic paradigms as
manifested in the press' organizational and editorial policies. The
following table links ideologically determined journalistic paradigms
to the dualistic power structure between the colonial regime and
Xinhua before and after the the appearance of the new political
situation. The table indicates (1) the press policies that the power
centers have for the press (the first row for each type of press);
and (2) the shift of journalistic paradigms from the vantage point of
the media, as responses to the power centers' policies (the second

row, in italics).



-20-

Table 1. Journalistic paradigms as responses to the press policies of the two power centers

Press' political The Hong Kong Government Xinhua (the PRC)
Affiliations/
Journalistic Past Present Past Present
Paradigms
Ultra- Partial Virtual Hostility Cooptation
rightist Cooptation Exclusion
Cooperation Cooperation Hostility Hostile & defensive
accommodation
Rightist Cooptation Cooptation Little Cooptation
Relationship
Cooperation Cooperation Mild Opposition Cooperation
Centrist Cooptation Cooptation Litde Cooptation
Relationship
Cooperation Cooperation Mild Opposition Cooperation
Ultra- Exclusion Uneasy Control Control
leftist (1949-79) & Cooptation
Partial inclusion
since 1979
Suspicion and Moderation Submission Submission
Criticism

Rightist and Centrist Journalistic Paradigm

In the past, the rightist as well as the centrist newspapers are
characterized by their cordial relationships with the Government and
their rejection of China. So far, the centrist and rightist papers
have responded positively to Xinhua's cooptive efforts. Mainstream
rightist papers' historical allegiance to KMT is reduced and their

historical antagonism towards China is softened, resulting in a

-21-

gradual convergence of the rightist and centrist Jjournalistic
paradigms. All these changes are dramatically evidenced by the
incorporation of the publishers or editors of Ming Pao(centrist),
Sing Pao(centrist), Sing Tao(rightist) and Wah Kiu(rightist) into the
Basic Law Drafting and Consultative Committees (political bodies
China set up to prepare a constitution for Hong Kong beyond 1997).12
This represents a very conspicuous symbolic success scored by
Xinhua's united front work.

The active participation of a newspaper's chiefs in such
committees has profound influence on journalists serving under them.
To quote from an editor in a centrist newspaper: "Our hands are tied
in dealing with news relating to activities of the Basic Law Drafting
and Consultative Committees because no one wants to embarass one's
boss." Put otherwise, social exchanges between Xinhua and the media
executives is an important source from which journalists derive their
editorial policy.

It is widely observed that these papers have exercised
considerable self-censorship in criticizing China partly out of fear
of punishment, partly due to the success of Xinhua's cooptation, and
partly triggered by realism that necessitates acquiescing to reality
in order not to "rock the boat." (Lau, 1984, 1986; Leung, 1986;
Y. Lee, 1986; Asiaweek, 1984) Since further resistence to Communist
rule seems futile, some deem it more "socially responsible" to open a
dialogue with Xinhua and to replace harsh criticisms with mild

¢. 18

encouragemen Led by Ming Pao (centrist), most commercial



-22-

newspapers have openly accommodated Xinhua's dominance, abandoning
their previous critical stance towards China and even praising the

supreme "wisdom" and "farsightedness" of the "one country, two

systems" conception (Cha, 1984). The politically apathetic Sing Pao

has increased its pro-China editorials, so has the Oriental Daily

News softened its criticism of China through the avoidance of

explicit political commentary. Rightist Sing Tao and Wah Kiu's

comments no longer gquestion the legitimacy of the Chinese plans of
"one coutry, two systems." Their comments are all within the
parameters provided by the Sino-British Joint Declaration.

The cordial relationship between the Hong Kong Government and
the rightist and centrist newspapers remain relatively unchanged even
though they have accommodated Xinhua as the new power center. By the
very nature of a scheduled transfer of power, the two power centers
are supposed to coexist during the transitional period even though
one may be declining while the other is rising. Allegiance on the
part of the papers is therefore not locked in a zero-sum game. They
can have two or even multiple loyalties which are strained only if
conflicts break out between the two power centers. Orientation
towards the three governments of China, Hong Kong and Taiwan used to
serve as good indicators of a newspaper's position along a left-right
continuum. Now these indicators have lost some of their wvalidity.
The leftists may support the Government. The rightist may support
China and Taiwan at the same time. The prosperity of these

mainstream newspapers are tied to Hong Kong's immediate stability and

-23-

prosperity, in which the Government remains the chief actor. All
being very concerned about immediate livelihood, the press subtly
shows preferrence for the Government if it has to make a choice

between the two power centers.

The Ultra-Rightist Journalistic Paradigm

Since China made known its intention to regain Hong Kong, Xinhua
began to take a two-pronged policy on the ultra-rightist papers. On
the one hand, it promised the ultra-rightist newspapers the freedom
to operate and to criticize beyond 1997 as far as it does not create
"two Chinas" or "cause trouble." Xinhua extended its invitation
specifically to the managing director of Hong Kong Times, Eddie
Tsang, to sit on the Basic Law Consultative Committee. Xinhua's

guest list also include the Times' and Kung Sheung's executives and

journalists, and it regularly alerts them to impending news events.
On the other hand, Xinhua guards against the possibility that KMT may
cause troubles and takes measures to isolate its influence. So far
Xinhua has not gone open to counter-attack the views of the ultra-
rightist newspapers. It leaves the job to the leftist newspapers
which do not hesitate to pose point-counter-point arguments.14
Xinhua, on the whole, maintains a condescending stance towards the
ultra-rightist newspapers.

Both Kung Sheung and the Times owed their editorial stands to

the KMT's policy of non-recognition of anything associated with the

People's Republic of China. To indicate their non-recognition, both



-24-

papers extensively put quotation marks around bodies that are set up
or related to Xinhua. From the outset, they asserted that the notion
of "one country, two systems” was nothing but a united front trap. To
them the feasibility of such a scheme is simply out of the question.
They would rather have the British continue their rule beyond 1997.

However, Kung Sheung and the Times are different as far as
ownership 1s concerned. The former is privately owned while the
latter is directly controlled by KMT. This difference allows some
disparity in the way they adapt.

Kung Sheung was more flexible than the Times in its approach to
Xinhua. Kung Sheung did accept Xinhua's party invitations. To show a
little reluctance, instead of sending its editor-in-chief who was
invited, the paper sent its deputy editor-in-chief. Kung Sheung
dispatched reporters to cover the Sino-British negotiations in
Beijing and local Xinhua activities.

Financially, Kung Sheung had suffered losses for almost a
decade. But the Ho family, the chief owner, and other board members
were rich enough to continue investing in it. The impending exchange
of sovereignty, however, dealt a deadly blow to its will to persist.
What the environment holds for Kung Sheung is very uncertain, if not
gloomy, unless it switched its anti-communist stand. Kung Sheung,
however, was not ready to bend with the political wind and chose to
close down in late 1984.

The Times' adaptation strategy is a function of Taiwan's policy

towards China. Adhering to Taiwan's "three no" policy (no trade, no

-25-

correspondence and no traffic), Eddie Tseng, the Times' managing
director declined Xinhua's invitation to sit on the Basic Law
Consultative Committee. Presently, however, it has no immediate
plans to retreat because it serves as the only mouthpiece for Taiwan,
but more importantly, for the local rightist forces. Its withdrawal
is analogous to the fall of a symbolic flag that will likely trigger
an organizational collapse of associations friendly to Taiwan which
KMT loathes to witness.

KMT is not a monolithic entity. The power shift in Hong Kong
has induced split within KMT. What began as a factional fight within
the Times evolved into a political fight which ended in an
organizational reshuffling in which six staunch anti-communist
columnists were expelled and a page that was devoted to hardline
anti-communism was cancelled (Leung, 1985).15 The Times began to fill
the empty space with entertainment news and apolitical information.
Its anti-communist rhetorics is becoming more rationalized, if not
softened. Some leftists have described such changes as "progressive"

signs.

The Ultra-leftist Journalistic Paradigm

Prior to 1979, the ultra-leftist papers are not only excluded
from the Governmnt's cooptative effort but also on the Government's
enemy list. As early as 1952, the Government suspended the ultra-
leftist Ta Kung Pao and prosecuted the owners of Wen Wei Pao in an

open attempt to check the propaganda influence from the newly



-26-

established People's Republic of China. The hostility between the
Government and the leftist papers intensified during the 1967 riots
which were started by the leftists to subdue the Government. 1In
retaliation, the Government threatened to take action against these
papers and arrested a number of leftist journalists and media owners.
The 1leftist all-out anti-government movement waned only when the
Government released leftist journalists in exchange for the release
of British diplomats who were held as hostages in Beijing. Even
though the leftists failed to subdue the Government as planned, they
have shown their strength. Consequently, the leftist papers were
allowed greater freedom to criticize the Government.

Quick at picking issues with the Government, these papers tended
to cast them in anti-colonial overtones. All government reforms, be
they welfare programs or housing projects, were labelled as
"cooptation policies" and charged for having the ulterior motive of
smoothening colonial rule. This cold relationship began to thaw
since 1979 when Deng Xiaping started his liberalization program on
the mainland. The most symbolic breakthrough came when the
Government empowered Wen Wei Pao to be one of the few prestigious
papers to carry legally valid ads. This trend towards more cordial
relationship was consolidated and sped up by the signing of the Sino-
British Joint Declaration. Since then the party line has changed.
It appears to be in the interest of CCP to preserve Hong Kong's
capitalism under the scheme of "one country, two systems” -- the

success of which depends, first of all, on a smooth political

-27-

transition which in turn depends on the Hong Kong Government's
cooperation. While gradually overtaking the power of the Government,
Xinhua is not acting to weaken the "lame duck" so much so that it
fails to maintain an effective rule. To toe this party line,
ironically, what were once staunch anti-government papers begin to
cooperate with colonial government and to praise the government when
it acts to preserve stability and prosperity in Hong Kong. As a
leading leftist journalist confessed: "What the Hong Kong Government
is doing now will be inherited by China. Continuing to criticize
every policy of the existing government up till 1997 will make a

change in orientation then very awkward and difficult.”



-28-

Journalistic Paradigms in Flux (II)

This section, concerning the symbolic manifestations of shifts
in journalistic paradigms, consists of two parts: The first is a
quantitative analysis of news over two periods: before and after the
onset of the political transition in Hong Kong. The second part is a
qualitative analysis of a near-population sample of the editorials on
the future issue of Hong Kong that were published between 1982 and
1986.

The quantitative analysis of news is an attempt to examine
whether the press shifts its journalistic paradigms with respect to
each of the two power centers as indicated by (1) reporting of
newsmakers; (2) newshole allocation; (3) prominence of news display
and (4) direction of news coverage. It is expected that the centrist
and rightist newspapers, and much less so, the ultra-rightist, will
show a general accommodation of Xinhua (China) as a new power center.
Meanwhile, the ultra-leftist newspapers are expected to be
increasingly favorable in their coverage of the Hong Kong Government.
We shall test these general hypotheses against each of the said
indicators. In each test, we shall compare the press' conduct before
and after the inception of the political transition.

The first period is from July 1, 1983 to April 30, 1984 —-- when
the Sino-British negotiation was going on and prior to the British
announcement of its intention to withdraw from Hong Kong. The second
period is from July 1, 1985 to February 28, 1986 -- when the

political transition was well underway. A constructed week from each

-29-

period provides the sample for analysis. Only public affairs news

16 Spot news such as crimes

printed in local news pages is analysed.
and traffic accidents and other non-public-affairs news are excluded.

(1) Reporting of Newsmakers: "Newsmaker" is operationalized as

the source of information, be it a person or institution, mentioned
in a news article. If there are more than two newsmakers, the one
that precedes all others in the article is designated as the "chief
newsmaker." Who is newsworthy and who is not depends on one's power
base. We therefore expect that Xinhua, as. it is being legitimated as
the power master to be, will gain in frequency as a chief newsmaker.
This is supported by the findings as tabulated in the following

table.



Table 2. The press' shift in reporting of each of the two power centers as the chief newsmaker

-30-

Press Past Present
Types
HK Gov PRC Others Total HK Gov PRC Others Total
Ultra- 75% 2% 23% 100% 79% 3% 18% 100%
Rightist Change +% +1%
(n) (94) (105)
Rightist 74% 5% 21% 100% 70% 13% 17% 100%
Change +% +8%
(n) (269) (328)
Centrist 78% 7% 15% 100% 62% 24% 14% 100%
Change -16% +17%
(n) (151) (284)
Ultra- 56% 9% 35% 100% 53% 23% 24% 100%
Leftist Change 3% +14%
(n) (127) (262)
Codes:

n = number of public affairs news articles

HK Gov = Hong Kong Government which includes the Government itself, its affiliated
institutions and their officials.

PRC = Xinhua News Agency, the transitional political institutions that it has set up, the PRC

officials and China-based institutions.

Others = Other newsmakers which may include social leaders, social institutions, business groups,

pressure groups, individuals and the like.

-31-

The reading of Table 2, for example, goes like this: Out of 94
pieces of news articles published in the ultra-rightist press in the
past, 75% portrayed the government as the chief newsmaker while only
2% did so with Xinhua. Likewise, out of 105 news articles printed in
the ultra-rightist newspapers at present, 79% reported the government
as the chief newsmaker while only 3% did so with Xinhua. To check
for shifts, we shall be comparing the newspapers' reporting of a
power center (e.g. HK Gov) in the "Past" with the corresponding
column (HK Gov) at "Present." The difference between the "Past" and
the "Present" is recorded in the row of "Change."

The most notable shift occurred in the centrist and rightist
newspapers' reporting of Xinhua as a newsmaker. For the centrist,
the proportion of public affairs news articles in which Xinhua was
the chief newsmaker increases by 17% while that for rightist
newspapers increases by 8%. The corresponding increase for the
ultra-rightist is negligible (1%). The increase on the part of the
ultra-leftist newspapers (14%) is to be interpreted as a reflection
of change in party policy which leads to shift in editorial attention
as Xinhua gains power.

The only finding inconsistent with the hypothesis is the small
decline in proportion of news in which the ultra-leftist newspapers
treat the Government as the chief newsmaker (-3%). However, as we
shall see later, the shift of ultra-leftist journalistic paradigm
with regard to the Government seems to provide more supportive

evidence than unsupportive ones. The rightist and centrist



-32-

newspapers have displayed some decline in the tendency to treat the
Government as the chief newsmaker (Centrist, -16%; Rightist, -4%),
reflecting the gradual decline in governmental authority and
legitimacy, a decline which journalists would be expected to
recognise and take into account in reporting political news.

(2) Newshole Allocation: Newshole is a scarce resource, the use

of which reflects the journalists' judgment of what is important and
what is not important as news. As Xinhua increases in power, we
expect that the volume of news devoted to the coverage of this new
power center as a percentage of total newshole to increase. We also
expect the ultra-leftist newspapers, to be in accordance with China's
policy to support the Hong Kong Government during transition, to
allocate a higher proportion of newshole for the Government. These
hypotheses seem to be supported by the findings which are tabulated

in Table 3:

-33-

Table 3.  Press' shift in newshole allocation (as percentage of total newshole) for the two power
centers

Press Past Present
Types
HK Gov PRC Others Total HK Gov PRC Others Total

Ultra- 38% 1% 61% 100% 40% 2% 58% 100%

Rightist Change +2% +1%

(Total newshole) (20458) (23214)

Rightist 32% 0% 68% 100% 39% 11% 50% 100%
Change +7% +11%

(Total Newshole) (69266) (60673)

Centrist 25% 1% 74% 100% 35% 29% 36% 100%
Change +10% +28%

(Total newshole) (39107) (46296)

Ultra- 22% 4% 74% 100% 27% 23% 50% 100%

Leftist Change  -5% +19%

(Total newshole) (36923) (59892)

Codes:

Total newshole covers all the newspapers' local pages in a week and is measured in square
centimeters.

HK Gov = Hong Kong Government which includes the Government itself, its affiliated
institutions and their officials. .

PRC = Xinhua News Agency, the transitional political institutions that it has set up, the PRC
officials and China-based institutions.

Others = Other newsmakers which may include social leaders, social institutions, business groups,
pressure groups, individuals and the like.



-34-

The centrist and the rightist newspaper have changed their
newshole allocation after the transition. The centrist increased its
use of Xinhua information by as much as 28% while the corresponding
increase for the rightist papers is 11%. The ultra-leftist has also
raised its newshole for Xinhua by 19%. The increase for the ultra-
rightist newspaper is very slight, from 1% to 2%. This pattern of
change illustrates again that adjustment to changing politics is
greater among groups at middle-of-the road positions, whereas the
extremists change less or not at all. The greater is organizational
commitment, the less is the change.

That we expect the ultra-leftist newspapers to increase its use
of newshole for the government seems to be supported as well (+5%).
Both the rightist and centrist have shown similar increases
(centrist, +10%; rightist, +7%) which seem to be inconsistent with
what is revealed in Table 2. It is possible that the declining
legitimacy of the Government may appear initially in less mention of
sources and later in attention per se. A group losing power takes on
a label based on the group itself rather than personalities. In
effect, the centrist and rightist newspaper's tendency to see the
Government as a chief legitimizer is reduced but not so in terms of
news value. This reasoning seems to be borne out in the next table
which shows that there exists a tendency for mainstream newspapers to
display less the Government in leading articles.

(3) News Display: The leading article in a page is normally

reserved for the most newsworthy happening as perceived by

-35-

journalists. Therefore, an examination of whether the newspapers
change their designation of leading articles with respect to the two
power centers or not is expected to reveal if there is any shift in
journalistic paradigms. Following the rationales that we have given
for previous hypotheses, we expect to find an increase in proportion
of leading news articles devoted to Xinhua as the political
transition began. We also expect the ultra-leftist newspaper to
designate a higher proportion of leading articles for the Government.
These hypotheses seem to be supported by the results which are

tabulated in Table 4.



-36-

Table 4. Display of either power center in leading news articles before and after the onset of the
transition

Press Past Present
Types
HK Gov PRC Others Total HK Gov PRC Others Total
Ulra- 62% 0% 38% 100% 92% 0% 8% 100%
Rightist Change  +30% +%
(o) (13) (12)
Rightist 75% 2% 33% 100% 72% 16% 12% 100%
Change -3% +14%
(n) (55) (50)
Centrist 100% 0% 0% 100% 1% 21% 8% 100%
Change -29% +21%
(o) (12) (34)
Ultra- 19% 19% 62% 100% 40% 40% 20% 100%
Leftist Change  +21% +21%
(n) (21) (30)
Codes:

n = number of leading public affairs news articles

HK Gov = Hong Kong Government which includes the Government itself, its affiliated
institutions and their officials.

PRC = Xinhua News Agency, the transitional political institutions that it has set up, the PRC
officials and China-based institutions.

Others = Other newsmakers which may include social leaders, social institutions, business groups,

pressure groups, individuals and the like.

-37-

The centrist, rightist and ultra-leftist newspapers all have
allocated more leading article space for Xinhua since the transition.
In the past, the centrist did not portray Xinhua in any of its
leading articles. Now 21% of its leading articles do so. The
corresponding increase for the rightist is 14% and that for wultra-
leftist is 21%. In no cases has Xinhua been the subject of a leading
article by the ultra-rightist newspaper, either before or after the
transition.

In accordance with our expectation, the ultra-leftist newspapers
have designated a higher proportion (+21%) of their leading articles
to the Government. This reflects the political compromise China has
made in its contractual cooptation of the British regime as signified
by the Sino-British Joint Declaration. The ultra-leftist newspapers
have moved from a former extreme position on the Government towards
the center, resulting in a "mainstreaming" phenomenon. The centrist
and rightist have reduced prominent display of the Government
(centrist, -29%; rightist, -3%). This seems to lend support to the
expectation that the press' use of a resource as scarce as the
leading article space reflect the decline in the Government's
authority. On the contrary, the ultra-rightist tends to display the
Government even more conspicuously (+30%). This seems to speak to
the scarcity of resources at the disposal of the ultra-rigtist
newspaper in dealing with the political situation and its reliance on
the Hong Kong Government in maintaining its position and influence.

(4) Direction of Coverage: The direction of news coverage is



-38-

judged on whether the titles and content of news is favorable,
neutral or unfavorable to each power center in the use of words,
selection and emphasis of information. The judgment sometimes
assumes the coders' knowledge of Hong Kong's socio-political context
and the subtle use of Chinese which is the language the newspapers
used. For example, a reference to Xinhua merely as "the leftist
newsagency" would be coded as "unfavorable”" while a mention of
Xinhua's efforts to listen to public opinion is coded as "favorable."
Accusations or criticisms of a power center are regarded as
"unfavorable." Government's achievements or construction plans and
Xinhua's explicit concern for the welfare of Hong Kong people would
be considered as “favorable" to each respectively. The "neutral”
category refers to those situations in which no clear direction can
be detected.

We expect the rightist and centrist papers to show favorable
shifts in the direction of their coverage with Xinhua and the wultra-
leftist a similar shift with the Government. The results, as

tabulated in Table 5, generally support these hypotheses.

-39-

Table 5. Press' shifts in direction of news coverage

Press Types Hong Kong Government Xinhua (PRC)
Past Present Change Past Present Change
Ultra- Favorable 58% 58% +7% 0 0 0%
Rightist Neutral 45% 30% -15% O 19% +19%
Unfavorable 4% 12% +8% 100% 81% -19%
100% 100% 100% 100%
(o) (749) (90) 14) (16)

Rightist  Favorable 50% 8% 2% 43% 9% +6%
Neutral 41% 41% 0% 14% 30% +16%
Unfavorable 9% 10% +1% 43% 20% 23%

100% 100% 100% 100%
(n) (209) (242) (14) (69)

Centrist Favorable 46% 53% +7% 45% 50% +5%
Neutral 48% 34% -14% 36% 38% +2%
Unfavorable 6% 13% +7% 19% 12% 7%

100% 100% 100% 100%
() (120) (130) (1 (86)

Ulm_z- Favorable 21% 0% +19% 89% 5% -14%

Leftist Neutral 57% 48% 9% 6% 23% +17%
Unfavorable 22% 12% -10% 6% 2% 4%

100% 100% 100% 100%
(n) (82) (165) (13) 93)
Codes:

n = number of news articles on a power center in a period of time

1-§(f).n_g 1Kong Government includes the Government itself, its affiliated institutions and their
officials.

Xinhua (PRC) includes Xinhua News Agency, the transitional political institutions that it has
set up, the PRC officials and China-based institutions.



-40-

The coverage of the Government in non-leftist newspapers remain
highly “favorable." The ultra-rigtist and centrist newspapers have
even shown some increases in the proportion of news that gives
"favorable" coverage to the Government (ultra-rightist, +7%;
centrist, +7%). As expected, the ultra-leftist has raised its
proportion of news favorable to the Government (+19%). Meanwhile,
the proportion of "unfavorable" news is reduced by 10%.

Both centrist and rightist newspapers have shown some change in
favor of Xinhua. The proportion of news articles favorable to Xinhua
published by rightist papers increased by 6% while that for the
centrist increases by 5%. It is also noticed that the proportion of
news unfavorable towards Xinhua is drastically reduced in rightist
newspapers by 23%. On the contrary, the ultra-leftist newspapers
seemed to have become more subdued in their coverage of Xinhua (The
"favorable" decreases by 14% while the "neutrals" increases by 17%).
This seems to reflect their adoption of 1less overt ideological
strategies to attract non-leftist audience. Some degree of
"neutralization" towards Xinhua is observed to have occurred with the
ultra-rightist newspapers as well (+19%) and some "neutralization"
.away from the Government happened with the cetnrist papers (-14%).
This indicates that a cooptation strategy in operation is to induce
less extreme coverage of the increasingly more powerful center --
Xinhua. The evolutionary process is not so much of the various
papers showing total "conversion" as it is towards supporting the

newly emerging Xinhua center as a political reality and power to be

-41-

acknowledged. This is analogous to what has happened in the so-
called "objective" model of western journalism -- to rally around a
"pbalanced" or middle position. All papers have moved towards this
middle position, so that in the "present" content comparison, the
differences between ultra-leftist and rightist newspapers, on these
measures, have declined substantially, resulting in a "mainstreaming"

phenomenon.



-42-

Journalistic Paradigms in Flux (III)

A 1litmus test of whether the newspapers have shifted their
perception of the new power center is their evaluation of China's
plans to retake Hong Kong. The future of Hong Kong was the issue
that dominated the news from September 1982 to February 1986. The
unfolding of the issue corresponds to the zig-zags of the Sino-
British negotiation, its conclusion in the signing of the Joint
Declaration and the inception of a transitional political program.
The emphasis of this analysis is on the newspapers' editorial stance
on the question of returning Hong Kong to China in 1997 under the

scheme of one country, two systems." We shall illustrate our
observations with relatively lengthy quotations to explore the
context of change as fully as possible.

Editorials relevant to the future issue of Hong Kong published
by the sampled papers between September 1982 and February 1986 are
included in our content analysis, which in this case means intensive

comparative reading. A distribution of the editorials that we have

content analysed is tabulated in Table 6.

Table 6. Distribution of editorials analysed

Ultra rightist Hong Kong Times 96
Kung Sheung 229
Rightist Sing Tao 114
Wah Kiu 62
Centrist Ming Pao 310
Sing Pao 60
Oriental Daily News 121
Ultra-leftist Wen Wei 85
Ta Kung 55

N=1132

-43-

With the exception of Sing Pao whose old issues are not all

available, the pool of editorials we examined form a near-population

sample.

overview of Paradigm Shifts

The paradigm shifts are in tandem with the political transition
and the crisis that precedes the transition. When China revealed in
1982 and 1983 of its intention and plans of regaining Hong Kong, the
ultra-rightist, rightist and centrist responded with distrust and
doubts. The general conclusion was that Hong Kong's stability and
prosperity could not be maintained once China resumes its rule.
While specific directions of editorials was not counted in the
content analysis, these newspapers appeared to support the British
Government in negotiating for the continuation of British presence
beyond 1997. Cracks in the centrist and rightist journalistic
paradigms became discernable after Hu Yaobang, head of CCP, announced
in July 1983 that China would retake Hong Kong on July 1, 1997. It
seemed that the pace and methods of accommodation varies among the
mainstream newspapers whose overall shift in stance was precipitated
by the British announcement of forfeiting Hong Kong in April 1984 and
the initializing of the Joint Declaration in September the same year.
Some showed more abrupt change in their stances. What was once cited
to argue against Chinese policies can be reinterpreted in their
favor. Some accommodated gradually, in close tandem with the

unfolding of the political situation. This often occurred with



-44-

Chinese officials speaking through the editorials of these papers in
lengthy quotations and elaborations. Meanwhile, the wultra-leftist
journalistic paradigm adjusted to the political development by
moderating its anti-colonial stance. The ultra-rightist journalistic
paradigm is the only one that persists editorially even though this
one has shown some signs of accommodation. In the subsections below,
we shall report how each newspaper adjusts its editorial stance with

respect to the Sino-British negotiation and its outcome.

Rightist Journalistic Paradigm
Sing Tao(rightist): Between the two mainstream rightist

newspapers, Sing Tao and Wah Kiu, the former is relatively more

persistent in voicing its support for continual British rule. At the
inception stage of the sovereignty issue, §Sing Tao reflected its
preference for the British position clearly in its editorials. It
said:"There is no place for the British in Communist China's
blueprint for Hong Kong. Under this circumstance, would the British
remain to take up some administrative responsibilities? Definitely
no. But whether the British has the full administrative power or not
is the determinant of confidence and movement of capital. Beijing

t."17 Like many non-leftist newspapers

leaders have missed this poin
Sing Tao had confidence in the British initial apparent commitment to
fend off mainland China from retaking Hong Kong. Right after Britain
agreed to negotiate with China over the future of Hong Kong in 1982,

Sing Tao editorialized: "Mrs. Thatcher, in the first hours of her

-45-

first day in Hong Kong, has twice pledged that Britain would be
responsible to Hong Kong people and to express their interest during
negotiations with mainland China....... Because she has correctly
grasped the 'reality' of Hong Kong people and their desire to
maintain the status quo, she is really qualified to perform the
promised responsibility and to express Hong Kong people's
interest."18 Sing Tao continued to show its support of the Hong Kong
and British Governments throughout the negotiation period.19 The
British promise of commitment, coupled with overestimation of China's
economic dependence on Hong Kong and underestimation of her political
considerations, Sing Tao, like many mainstream newspapers came to
conclude that there were "absolute reasons" to believe that Hong Kong
had a "bright future" (i.e. maintaining the status quo).20

Right after the initialization of the Sino-British Joint
Declaration, Sing Tao began to reverse its editorial stand. It
acquiesced to the political formation on the one hand and to place
its confidence in Beijing on the other, saying: "The five million
people of Hong Kong have no choice but to have confidence in the
‘Sino-British Agreement' which determines Hong Kong's future. It is
superfluous to doubt whether Hong Kong people have confidence or not.
Moreover, there is no reason why the Chinese majority of the local
population who have created prosperity during British rule cannot
maintain Hong Kong's prosperity when it is returned to China. It is
clear that the rise and fall of Hong Kong, from now on, depends not

only on the Hong Kong people but primarily on Beijing. 1If Beijing



-46-

has confidence in implementing the 'Sino-British Agreement' and the
scheme of 'one country, two systems,' Hong Kong's future prosperity
will certainly be greater than it is now." 21

Since the beginning of transition, Sing Tao has been quite
consistent in rendering its editorial support to Xinhua's policies in
general. Past worries about economic collapse induced by China's
plans of retaking Hong Kong seemed to have been replaced by growing
confidence. In late 1984, it positively evaluated the economic
situation, saying:"Businessmen and government economic agencies from
all the world have revived their confidence in investing in Hong Kong
in the past ten months. The speed and magnitude of investment growth
is unparalleled. This is very important for it at least erases
people's worries about Hong Kong's future and the gloomy atmosphere,
encouraging Hong Kong citizens to strive on for further economic
prosperity and social stability." The very first condition for the
growth of confidence in Hong Kong, according to the same editorial,
is to implement the 'Sino-British Agreement.'22

In an annual review editorial, Sing Tao even showed national
pride in regard to the political development. It said: "The dust
aroused by the two-year-long negotiation over Hong Kong's future is
now settled as a result of the formal signing of the Sino-British
Agreement. The wounds and tears caused by the Opium War on the sons
and daughters of China will soon fade into history. The 1life style

that Hong Kong people value is guaranteed for fifty years in black

and white. At the same time, both Mainland China and Taiwan have

-47-

scored notable achievements in developing their economies and living
standards. They together with the steadily progressing Hong Kong --
each with its own merits -- form a tri-partite system which
incidentally constitutes an economic force to be able to compete with

23 Such an optimistic vision was unthinkable just one year

Japan."
ago. So is this conclusion in one of its more recent editorials:
"First we must have confidence in Mainland China in implementing the
'Sino-British Joint Declaration' (which it formerly called the 'Sino-
British Agreement' after the British fashion). Second, we should
consciously and voluntarily work for a stable transition. Lastly, we
should be proud to be Chinese and to return a perfect Hong Kong to
China (which it formerly referred to as 'Communist China' or
'Mainland China'). Every citizen should work for this from now
nad

on.

Wah Kiu (Rightist): It shared with Sing Tao these initial

propositions: (1) China was unlikely to retake Hong Kong for economic
and strategic reasons;25 (2) The British Prime Minister and other
British officials were trustworthy as negotiators on behalf of Hong

6 Wah Kiu is different from Sing Tao in some respects:

Kong people.2
One is that Wah Kiu did not voice so strong an opposition to China's
principal policies such as "letting Hong Kong people administer Hong
Kong". When it did, it spoke indirectly through quoting other social
leaders who happened to dissent.27 The other is that it explicitly

argued against internationalization of the Hong Kong issue, as

strongly urged by the ultra-rightist newspapers and Sing Tao.28



-48-

(3) Wah_ Kiu seemed to show signs of acquiescence earlier than Sing
Tao. It is observed to have quoted Chinese officials more often and
at greater length even before Britain made known public its intention
to withdraw from Hong Kong. During the heat of negotiation in 1983,
Wah Kiu quoted lengthily from Hu Yaobang, chairman of CCP, who had
proclaimed the exact date of retaking Hong Kong, saying: "Now Hu
Yaobang has once and for all stated the date, we no longer need to
guess and speculate. Given a definite period, we had better prepare
in our own social positions for the new reality that is emerging."29
Clear signs of accommodation did not appear until January 1984. It
said in an editorial: "For China (formerly referred to as 'Communist
China' or 'Mainland China') to retake Hong Kong's sovereignty as well
as jurisdictive power is absolutely righteous because Hong Kong is
part of Chinese territories and its inhabitants are Chinese. If
China, which owns the land and the people, is not entitled to Hong
Kong's sovereignty and jurisdicton, what kind of ridiculous world

would it be?"30

Even shortly before the Joint Declaration was
initialized, Wah Kiu already asserted that Hong Kong people then "had
no reasons to feel uneasy for lack of confidence in the future of
Hong Kong."31

The above analysis 1leads us to conclude that the rightist

journalistic paradigm has shifted in favor of Xinhua as hypothesized.

-49-

centrist Journalistic Paradigm

Oriental Daily News(Centrist): It used to publish a very short

editorial which seldom touches on controversies and commands very
little respect even among its own journalists. An overhaul of all
these short editorials reveal that only on really important occasions
such as the signing of the Sino-British Joint Declaration did it
comment on Hong Kong's future. When it did, it merely restated what

is generally accepted. It appears that the Oriental Daily has

avoided taking a formal and explicit stance before and during the
political transition. As previously mentioned, it chose to indicate
its preference through other means such as its signed columns. It is
the Miu Yu Column, written by a deputy chief editor, displayed
prominently in the international news page and generally regarded as
its "surrogate editorial”, that we content analysed to detect if
there is any paradigm shift on the part of the Daily.

At the inception of the Hong Kong issue, Miu Yu held the
position that nationalism was an "abstract" principle which, however,
did not dictate the return of Hong Kong to China. He said: "From the
hundreds of readers' letters sent to me, not a single one agrees to
the immediate retaking of Hong Kong. Does this indicate that the
Daily's readers do not care about the righteousness of nationalism?
When righteousness contradicts a little with interest, we need to
keep cool in the analysis of costs and benefits. This is not to say
that the righteousness of nationalism can be done away with. But in

the last analysis, nationalism is mental, conceptual, theoretical and



-50-

abstract in nature while interest is concrete and personal. ......
At this juncture, labelling other people as 'traitors to Chinese
nationalism' does not speak to the righteousness of the labellers but
their craziness.“32 He often reiterated the concern for China's
“jnevitable" interference in Hong Kong affairs should it become
China's special administrative region. He commented: "Despite that
the Chinese constitution may be drawn upon to protect 'one country,
two systems' or ‘'one country, two sets of law', ...... it is
inevitable that the lawmakers will include some Mainland Chinese
other than British and Hong Kong citizens and that the present
supreme court of appeal in London will be relocated in Beijing -- by
then the spirit of the rule of law in the British tradition will be
all scraped."33 In short, in Miu Yu's estimation, "one country, two
systems" is an infeasible idea.

Signs of positional shift can be detected as early as December 8,
1983. Miu Yu concluded one of his columns as follows: "Beijing has
sufficiently understood the importance of Hong Kong's prosperity.
What the Hong Kong people are afraid of is that Communist China may
fail to recognise this and "irrationally" act out in Hong Kong. But
all indicators seem to point out that this fear is unnecessary."34
Miu Yu's increasingly favorable portrayal of Xinhua is further
evidenced in a column that commented on Xu Jiatun's (Director of
Xinhua in Hong Kong) first new year speech. It is the first time that

the head of Xinhua Hong Kong Branch has ever made such a speech. In

the past, no media organizations had invited the highest Chinese

-51-

representative in Hong Kong to make such kind of speeches. This
happening indicates that Xinhua's increasingly significant role in
Hong Kong affairs begins to command greater attention from the mass
media. ...... Director Xu Jiatun's acceptance to make the speech is
not a ‘'super-governor''s act to overwhelm Hong Kong. On the
contrary, only a rejection (of invitation to speak) will pose himself
as a ‘super-governor'."35

In the past, Mu Yiu often asserted that CCP was not trustworthy
by virtue of its historical record. He seemed to have developed a
very different perspective by April 198a. He said: "The present
leaders of CCP have repeatedly self-criticized (their past radical
lines) in their public speeches. In 1light of their ideals and
interest, the sincerity of their self-criticism is not to be doubted.
This new consciousness has induced the birth of the concept of 'one
country, two systems' which is different in nature from the CCP's
deceptive policies on nationalist bourgeoise in the fift:ies.:?'6 If we
analyse Communist China's policies in Hong Kong merely in 1light of
its past record and neglect all its present changes, we may be far
from the truth."37 Miu Yu began to exemplify "one country, two
systems" as a solution for solving many international conflicts. He
said: "In fact, the 'one country, two systems'concept invented by
China is receiving increasing international attention and is
generally evaluated to be a very honest and solid formulation that
may be applicable in numerous international conflicts such as those

between the Germanies and the Koreas."38 From then on, Miu Yu



-52-

continued to expound on the Chinese policies on Hong Kong in his

9

columns,s quoting economic figures to support his optimistic

evaluation of the future and sometimes to explain away what he saw as
misunderstanding between Chinese leaders and the local press.40

Sing Pao(Centrist): Its editorial position during the early
stage of negotiation is generally mild and somewhat obscure, and
its apoliticality was evidenced by the absence of editorials wuntil
mid-1983. A more revealing editorial, then, was published on
September 23, 1983 saying: "China always says that it will reclaim
Hong Kong when the time is right. Is the expiration of the lease of
the New Territories the right moment? Following the major goal set
by China, let us use modernization as the criterion of judgment.
Leaving Hong Kong as it is facilitates China's modernization while
the opposite is true. Taking modernization as the criterion is a
flexible way of doing things while overemphasis on the expiration of
the lease is an indication of rigidity. It is not only rigidity, it
also damages a friendship (between Britain and Hong Kong) that has

lasted for more than 30 years."41

Sing Pao's editorial stance to
maintain the status quo was somehow precipitated by Jardine Company's
(a leading corporation historically tied to Hong Kong) decision to
relocate at Bermuda. With a sense of urgency, it said: "Communist
china should renew its understanding of Hong Kong, do away with the
‘emotional part' and revise the plans concerning Hong Kong's future.

within the principle of retaking Hong Kong's sovereignty, formulate

policies on the concrete basis of the situation to preserve Hong

-53-

Kong's stability and prosperity and to facilitate the modernization
of our mother country and its whole unification. ...... In fact, the
assumption of sovereignty itself is sufficient (to fulfil
nationalism) -- after that, Hong Kong should be left alone to become
a sufficiently autonomous, free, democratic, prosperous and stable
international city."42

Sing Pao's appraisal of the final outcome of the negotiation, in
contrast, 1is much less reserved. When the date of initializing the
Joing Declaration was drawing near, $Sing Pao began to emphasize the
legal-binding power of the Joint Declaration and to portray it as the
brainchild of 'far-sighted politicians'.43 Sing Pao's highly
favorable evaluation of the scheme of "one nation, two systems" is
revealed in a series of editorials after the initialization of the
Joint Declaration. One of them said: "The general reaction to the
Joint Declaration just released is good because it is unexpectedly
detailed and specific. It is better than expected. Overall, the
majority of Hong Kong people have accepted it. What differs is only

their extent of acceptance."44

In another editorial, Sing Pao pointed
out the implication of the Joint Declaration as follows: "We thought
the most significant meaning implied by initialization of the Joint
Declaration is that Hong Kong people will gradually become the master
of Hong Kong, holding their fate and future in their own hands."
Sing Pao's positive assessment of China's policies in Hong Kong seems

to increase with time. On January 7, 1986 it said: "In 1985 which

just ended, the greatest achievement of Hong Kong is its enhanced



-54-

political stability. One year after the signing of the Sino-British
Joint Declaration, the feasibility of 'one country, two systems' has
become more and more deeply rooted in people's hearts."46

To sum up, Sing Pao has switched from a relatively obscure
editorial stance in favor of maintaining the status quo to one that
is supportive of Chinese policies on Hong Kong or the new status quo.
It was a paper heavily identified with the existing power and one of
the first to shift when the power balance shifted. It is a case
demonstrating the paper's commitment to power per se rather than to
an ideological base.

Ming Pao(Centrist): Besides making responses to unfolding

events, it often made suggestions to mediate among the positions of
all three parties that are affected by the outcome of negotiations:
the Chinese, the British and the Hong Kong people. Its accommodation
of xinhua as a power -center occurs in very close tandem with the
political development. In effect, its paradigm shift, particﬁlarly
during the period prior to the British announcement of its decision
to give up Hong Kong's sovereignty, is very gradual and smooth. Its
shift becomes more obvious only as the dust surrounding the future
was about to settle.

Ming Pao is one of the newspapers that urged that Hong Kong's

7 At the

future be dealt with explicitly for economic reasons.4
inception of the issue, Ming Pao seemed to be confident that China
would not retake Hong Kong as soon as 1997. It observed in 1981:

"Thorough studies on the historical, legal, economic, political,

-55-

"Thorough studies on the historical, 1legal, economic, political,
diplomatic and strategic aspects of the [future] issue have been
made. The consensus is that it is quite unlikely that China will
take back Hong Kong or the New Territories in 1997 when the New

Territories lease expires."48

Ming Pao revealed its political
preference in its analysis and the use of parables: "Some people hold
the view that following the takeover by China and the introduction of
limited changes to the system here prosperity may still survive.
This is from an idealistic rather than a pragmatic point of view and
is not founded on facts. ..... Hong Kong is a strange goose laying
golden eggs. It is not beautiful at all, offensive to the eyes for
many others. However, if it is stripped of its ugly feathers and
dressed in phoenix or peacock feathers, it will cease to lay golden
eggs."49 While Ming Pao's trust in Britain's commitment to Hong Kong
was not as strong as the rightist papers, it had voiced in defence of
Mrs. Thatcher's promise of moral responsibility towards Hong Kong

against leftist newspapers' criticism.50

It upheld the belief that
the British, being on the weak side of the negotiation table, had
three cards in their favor. One is the "public opinion card" which
means that the majority of Hong Kong's citizens do not like to have
any political change. The second is the “prosperity and stability
card" which refers to the Chinese concern to preserve Hong Kong's
status quo for economic reasons. The third is the "international

treaty card" which refers to China's obligation to observe the

Nanking Treaty by which Hong Kong is ceded to Britain. With these



-56-

three cards in hand, Ming Pao predicted that the British will have
more to bargain for than simply giving up Hong Kong's sovereignty and
agreeing to the plan of "Hong Kong people ruling Hong Kong."51
Pao, in general, is doubtful about the practicability of the Chinese
policies which were being disclosed. In an editorial commenting on a
leading Chinese official's promises of no changes in Hong Kong after
1997, Ming Pao was explicitly worried about the continuity of China's
policies when its leaders passed away.52 Meanwhile, Ming Pao did not
think that the Chinese leaders would be willing to state their
promises in black and white.53

After Hu Yaobang, head of CCP, made it known that China would
regain Hong Kong on July 1, 1997, Ming Pao was observed to have shown
growing accommodation to China's plans. Commenting on Ji Pengfei's
(head of China's Hong Kong and Macao Office) promises of high degree
of autonomous rule by Hong Kong people, the rule of law and the free
flow of capital, Ming Pao said: “"For fairness' sake, we would say the
measures ennumerated by Ji Pengfei are liberal enough to make the
people here feel satisfied. There are still some issues to be
touched upon.... But these can hardly be described as key issues."54
Since then Ming Pao began to publish lengthy editorials to provide
economic, political and strategic rationales for Chinese policies,
saying that they might not be untrustworthy after a11.55 While
Chinese Premier Zhao Ziyang took the initiative to reiterate the

Chinese polices on Hong Kong during his address to the joint session

of the Canadian parliament in June 1983, Ming Pao was quick to point

Ming

-57-

out that it represented "official pledge and gurantee to the people
throughout the world" and reflected China's "sincerity" in
implementing its pledge.56

Ming Pao's editorial show of accommodation appeared to have made
a quantum leap as the date of initializing the Joint Declaration drew
near. It is observed to have quoted Xinhua or Chinese officials
lengthily and favorably in its editorials or to explain what it

57 this

perceived to be public misunderstanding of China's policies.
accommodation finally culminated in a series of editorials which gave
very high evaluations of the concept of "one country, two systems"
and the Sino-British Joint Declaration. In an article especially
written for the People's Daily (CCP's official paper), Louis Cha,
publisher and frequent editorial writer of Ming Pao, reiterated the
idea that the concept of "one country, two systems", being "far-
sighted and grand in scope", serves as a model of conflict resolution
for all the world. Quoting an old Chinese saying, Cha concluded that
it is "a dictum that can teach a hundred generations."58 Ming Pao has
argued that Hong Kong people should have confidence in the scheme of
"one country, two sytems" because it is born of concrete situation
and not out of ideological orthodox and is linked to China'primary

goals.59

Evaluating the Joint Declaration, Ming Pao said: "After a
detailed reading of the agreement, we discovered the demands that
have been raised in the past two years have all been incorporated.

We may say that both China and Britain have accepted all -- not just

the basic ones but 100% of the requests made by the majority of Hong



-58-

Kong people. We cannot really think of what else to add to such an
agreement. Hong Kong people have got what they wished, what else can
they ask?"

Being a prominent member of both the Basic Law Drafting and
Consultative Committees, Cha has professed to participate actively to
effect a smooth political transition. As evidenced by Ming Pao's
editorials since formal commencement of the transitional period, it
has served the important functions of fostering Hong Kong people's
general confidence, clarifying and legitimating the policies as

promulgated by Chinese officials.60

Ultra-rightist Journalistic Paradigm

The utlra-rightist newspapers, Kung Sheung and Hong Kong Times,

have taken very critical editorial positions towards China's
policies. The ultra-rightist journalistic paradigm as evidenced by
the papers' editorial stance persists to a large extent but there are
also signs of accommodation. During the Sino-British negotiation,
the utlra-rightist newspapers strongly supported the British
Government in securing continual rule over Hong Kong. In an
editorial welcoming Mrs. Margaret Thatcher to visit Hong Kong, the
Times said: "In an interview with BBC, Mrs. Thatcher repeatedly
stated that Britain is responsible to the five million people of Hong
Kong. She also mentioned that Hong Kong's prosperity 1s attributable
to British rule over the years. Hong Kong citizens have faith in

Britain which is responsible to them. The British prime minister has

-59-~

also restated that Britain will keep the three Sino-British treaties
which cannot be repealed at will. ..... Our previous quotations from
Mrs. Thatchers prove that this British Prime Minister pays
considerable attention to the interest and wishes of the Hong Kong

1 Both Kung Sheung and the Times seemed to agree that "the

people."6
nature of the Hong Kong problem" could not be summarized in concepts
like "national interest" or "nationalism" but the "livelihood of the
Hong Kong people." Kung Sheung suggested that the "autonomous
independence” of Hong Kong was the appropriate realization of

“nationalism."62

The Times tended to emphasize that China is not a
legitimate negotiator with Britain over Hong Kong's sovereignty. It
simply denied the validity of the Joint Declaration which is produced
by the negotiation.63

A recurring theme of the ultra-rightist newspapers before and
after the signing of the Joint Declaration is that "one country, two
systems" is nothing but a "united front gimmick" designed to deceive
Hong Kong people.64 In an editorial, the Times drew on China's
tumultuous history in the past thirty years and described China's
policies as "sugar-coated poisons".ss Exactly the same simili had
been used by Kung Sheung in its reference to China's promise of
autonomous rule in Hong Kong. It said: "The slogan of 'Hong Kong
people adminsitering Hong Kong' and the idea of turning Hong Kong
into a 'special administrative region' have dangerous ulterior

motives. They are sugar-coated poisons designed to kill two birds

with one stone. On the one hand, they soften Hong Kong people's



-60-

determination to maintain Hong Kong as it is. On the other,
nationalism, as they seemingly imply, disarms the Hong Kong people
from resisting."66

Since the commencement of political transition, the editorial
agenda of the ultra-rightist newspapers paralleled the transitional

program initiated by China. These papers have responded to the

signing of the Joint Declaration, the establishment of the Basic Law

Drafting and Consultative Committees, the Xinhua and Chinese
officials' elaborations of the concept of "one country, two
systems."67 In terms of editorial direction, neither the Times nor

Kung Sheung, before its closure in late 1984, showed signs of
paradigm shift. However, the political realignment has induced the
Times to take a tactical turn from hardline anti-communism to more
"rational" anti-communism as reflected in the ouster of staunch anti-
communist columnists, the cancellation of a page for anti-communism
and the softening of its rhetorics. The Times has also printed news
about local rightist groups which called upon Beijing officials to
let Hong Kong have parliamentary democracy. This theme is reiterated
in the Times own editorial as well. Such acts represent an indirect
and subtle way of acquiescing to the political development.
Meanwhile, Kung Sheung has opted out in face of what it perceived to

be an increasingly hostile political environment.

-61-

Ultra-leftist Journalistic Paradigm

The ultra-leftist newspapers are similar in their editorial
stance, which has become far more moderate toward the Hong Kong
Government. The papers toned down its anti-colonial rhetoric,
perceiving in a new light the institutions and policies they once
criticized.

As late as mid-1983, Governor Youde was portrayed by Wen Wei in
an editorial as a local agent of the British Empire whose interest is

68 In

far from being congruent with that of the Hong Kong community.
the heat of the "public opinion war" amidst negotiation deadlocks,

Wen Wei and Ta Kung published several editorials which in effect

tended to delegitimize colonial rule. One of them asked a series of
rhetorical questions: "What is the Hong Kong Government? A fair
coordinator and distributor of interest or a partial ruler in favor
of corporate interest at the sacrifice of public welfare? Does the
Government really listen to public opinion or does it merely act from
its own interest and the opinions of a few? We have often heard of
boasts about the Government's respect for public opinion and the
perfection of its political system, but on the issue of price raises,

n'?"69 No sooner had the Joint

where is this respect for public opinio
Declaration been initialized in 1984 than both papers switched their
editorial stance to legitimize the Hong Kong Governor as a ruler
serving common good. In an editorial commenting on the Governor's

annual reprot, Wen Wei said: "At the conclusion of the Sino-British

negotiation, people doubted whether Hong Kong's prosperity could be



-62-

preserved, Governor Youde's third report has given positive
answers.“7° In the same vein, the ultra-leftist newspapers have
moderated their traditionally critical evaluations of the
Government's performance, as evidenced by Wen Wei's annual review of
Hong Kong in 1985 which gave this "considered" and "upbeat" comment
on the economy's decline in growth: "In spite of the general
slackening of the world's economy and the rise of trade
protectionism, Hong Kong's economy remains stable and has secured
some growth. ...... In light of the neighboring area's zero or
negative growth, we can only conclude that Hong Kong's economic
achievement is not easily achieved."71

Whenever a critical agency shifts to support a new configuration
of power, that agency will ordinarily be rewarded for such
modification. The moderation of the ultra-leftist newspapers in
their stance towards the Government is China's crucial
acknowledgement of the Government as a fundamental part of the
machinery for maintaining social stability.

Likewise, one of Hong Kong Government's institutions, the
Independent Commission Against Corruption (ICAC), once labelled as a
reformist organization designed to rectify corruption inherent in
colonial capitalism and to serve the function of lengthening and
smoothening colonial rule, are now cast in very different terms.
Commenting on the ICAC's interrogation of a number of social

celebrities involved in a fraud, Ta Kung Pao extolled ICAC's acts as

symbols of a society being ruled by law and unequivocally proclaimed

-63-

ICAC as a "positive factor" for Hong Kong as a whole. It said: "The
people charged by ICAC will certainly be tried according to strict
legal procedures. Hong Kong remains a society ruled by law and the
citizens still have confidence in legal justice. People need not
speculate about what is behind the scenes. What we want to point out
is this: The establishment of ICAC is no doubt a positive factor for

Hong Kong society."72

In the same vein, Wen Wei Pao has shown
unprecedented enthusiasm for the Government's decision to go on with
a construction project. It seized the chance to confirm the
existence and future of Hong Kong's stability and prosperity which in
the past the ultra-leftist papers often described as "deceptive" or
"distorted."‘73

In the past, the ultra-leftist newspapers seldom commented on
Government-sponsored elections. When they did, the comments were
generally not so favorable. The Government's plans in the seventies
to promote a sense of belonging were perceived as attempts to check
the potential growth of nationalism among +the students. Entering
political transition, the utlra-leftist newspapers have adopted a
more encouraging stance towards such elections. In an editorial on
district council elections in early 1985, Wen Wei argued that "an
active participation in public affairs" is "essential."74 Besides, it
suggested that the Government practise civil education to ensure that
the voters know what they are doing. In conclusion, it expressed its

wish for a sense of belonging, saying: "Hopefully, this District

Council Election can enhance the citizens' sense of social



-64-

participation.”

The moderation of anti-colonialism does not imply that the
ultra-leftist press refrain from criticizing the Hong Kong government
in toto. It is only that the criticisms are now framed as
"constructive" suggestions to perfect the system while in the past
they were voiced as structural deficiencies of colonial rule.

Summing up, as evidenced by the newspapers' editorial stance on
the future of Hong Kong, journalistic paradigms have undergone a
general shift in favor of Xinhua and China. This shift is most
notable with the centrist and the rightist newspapers. While the
ultra-rightist newspaper continues to adopt a "non-recognition
policy" towards China and the Sino-British Joint Declaration, it has
shown a slight level of accommodation in its call on the citizens to
strive for democracy and to maximize Hong Kong's autonomy under the
scheme of "one country, two sytems." The ultra-rightist press has
moderated. its anti-colonial stance and has become generally

supportive of the Hong Kong Government.

-65-

Conclusion

The primary research question of this study is how the mass
media relate to fundamental change in the configuration of political
power. Evidence in terms of the press' organizational adaptation
strategies, changes in editorial policies and newspaper content have
convergently shown that the press, on the whole, has responded
positively to the cooptative strategies of both power centers.
Particularly notable is the centrist and rightist general shift from
an initial prference for continual British rule to final acquiescence
to China's plans for retaking Hong Kong. Publishers and journalists,
among other social leaders, are disproportionately represented in the
political institutions China has set up for the transition. Xinhua
is generally given heavy coverage. All newspapers have shown a shift
towards a middle position towards Xinhua in news reporting, attesting
to a mainstreaming process in Hong Kong's newsmaking. Mediated
discourse is now subject to the parametric constraints implied by the
concept of "one country, two systems." Social stability and
prosperity which used to be upheld by the press as the most
significant criteria in evaluating social happenings, are now defined
and discussed in changing parameters. Formerly, they were viewed to
be inseparable from, if not equivalent to, the continuation of
colonial rule. Now, they are cast in light of the preservation of
capitalism within a socialist country.

The journalistic paradigms are found to shift with the press'

political ideology or affiliation. As expected, the centrist and



-66-

rightist newspapers, by virtue of higher organizational and
ideological flexibility, have shown much greater accommodation to
Xinhua than have the ultra-rightist newspapers. While responding
positively to Xinhua's cooptation strategies, the rightist press
began to play duplicity with CCP and KMT, thereby blurring the
ideological distinction that used to differentiate the rightists from
the centrists which claim to be equidistant from both parties. The

two ultra-rightist newspapers, Kung Sheung and Hong Kong Times, have

adopted expected but different paths of adaptation. Kung Sheung has
chosen to opt out while the Times has chosen to stay (at least for
now) and has softened its hardline anti-communism rhetorics. As 1997
draws nearer, the pressure on the Times to acquiesce to the scheme of
"one country, two systems" is expected to grow, to which it may
respond by accommodating Xinhua as a legitimate power center or
committing to an extreme postion and leaving Hong Kong altogether.
The ultra-leftist newspapers, while directed by Xinhua to serve China
in the exposition and interpretation of China's policies in Hong
Kong, have moderated their anti-colonial overtones and have shown
unprecedented support of the colonial government since the onset of
the political transition. These emergent cordial relations between
the leftist newspapers and the Governement is expected to continue in
the run-up to 1997 because the sino-British Joint Declaration has
decreed that China should provide the Hong Kong Government with the
necessary cooperation to maintain stability and prosperity in Hong

Kong.

-67-

The market mechanism has been found to be both a facilitating
and limiting factor of +the press' accommodation of Hong Kong's
political realignment. Market considerations not only affect the
conduct of the commercial press (centrist and rightist) but also the
party-controlled newspapers as they are all bound in a competitive
environment. Locked in a competition, it has been a general policy
for the press to ensure not to exclusively omit an important piece of
information. This results in heavy coverage of Xinhua and thus
accelerates its legitimation as a power center. At the same time,
the market can be a restraint to the press' pace and extent of
journalistic paradigm shift because too quick and too great a shift
in favor of the new power center is estimated to be detrimental to
the press' lifeblood -- credibility. Consequently, the press tends
to balance itself between political demands and audience
acceptability. The paradigm shifts in a partisan and commercial
press like Hong Kong's is therefore essentially the resultant of the
interaction among three variables: (1) social formation as
represented by the emergence of the dvualistic power structure;
(2) the press' political ideology or partisanship and (3) the market
mechanism that binds all the newspapers. The theoretical question
that follows is to identify the limits of such interactions.

In a political transition that is gradual and peaceful, as
typified by the case of Hong Kong, the shift in journalistic paradigm
is cumulative and incremental, in tandem with the political

transition and the c¢risis that preceded the transition. The new



-68-

journalistic paradigms are born of the old. They have shown both
continuities and discontinuities. The changes as mentioned above add
up to what may be called a paradigm shift with respect to the power
centers. However, the shift is not completed yet. It is expected to
deepen and consolidate as the political transition draw closer to
1997 when power formally change hands. But given Hong Kong's
existing private ownership of enterprise in general and media in
particular, as well as the structural constraints on China to keep
its promise of preserving Hong Kong's capitalism intact beyond 1997,
there will continue to be a pluralistic construction of reality with
respect to local affairs. In this regard, a reduction of all

journalistic paradigms to a single one that is submissive to Xinhua

and China is therefore inconceivable. In fact, all non-leftist

newspapers have expressed considerable concern for Hong Kong's

autonomy and local interest which seem to have become the salient

feature of the emergent mainstream journalistic paradigms.

The shift of journalistic paradigm is not necessarily a linear
and irreversible process. Paradigms may regress when the undesirable
scenarios previously predicted by the press seems to be borne out by
reality, i.e. when there is a change in power that is damaging to the
very interest of the newspapers and the groups they serve.
Specifically, paradigm regression may ensue if China is perceived to
fail to carry out its promise as stated in the Sino-British Joint
Declaration. Regression is expected to be small-scale and temporary

if such "broken promises" are relatively limited in scope.75 Should

-69-

China drastically reverse its policy to preserve capitalism in Hong
Kong, extensive and lasting regression may happen. Regression as
such may take the form of opting out or outright denial of "one
country, two systems" as a feasible scheme. Given the configurations
of international relations and China's goals to modernize and to
reunify with Taiwan, it is wunlikely that China will make drastic
policy reversals. It follows that large-scale paradigm regression is
unlikely to happen. Longitudinal studies over the coming decade in
Hong Kong should provide us with a more comprehensive understanding
of the dynamics of paradigm shifts.

From an international vantage, this is a case study. As with
all case studies, it can be accused of atypicality. Admittedly, this
study is embedded in the socio-political and cultural context of Hong
Kong whose specificity may reduce the generality of the model of
shifting journalistic paradigm as explicated here. However, what
appears to be the uniqueness of this study may contribute to the
formulation of a more general model of paradigm shifts if enough
cases over a wide range of situations are available for comparison.
Specifically, the shift of journalistic paradigms in gradual and
scheduled political change, as in the case of Hong Kong, can be
fruitfully compared with cases where power change hands more abruptly
or violently such as the cases of the Iranian, the Phillippine and

the Chinese Communist revolutions.



~70-

Notes

Thomas Kuhn introduced the concept of “paradigm" in 1962 to
explain the growth of science. Since then, he has kindled a
series of discussion and debates in both the physical as well as
social sciences. Kuhn used the term in some twenty senses which
Masterman (1970) has boiled down to three main types: The first is
labelled "metaphysical paradigm," a total worldview, gestalt, or
Weltanschauung within a given science. Paradigm is a way of
"seeing", a general organizing principle governing perception, a
"map" that describes which entities exist and how they behave. 1In
effect, a paradigm defines the concerns and the non-concerns of a
scientific community, guides the scientists where to look (and
where not to look) and informs the scientists what he can expect
to discover when he finds and examines the entities of concern in
his field. The other two definitions are only parts of the
metaphysical paradigm. One defines paradigm by an "exemplar" and
another by "specific tools" and "instruments." Although the
original thrust of Kuhn's notion of paradigm is derived from its
metaphysical use, Kuhn (1970a,b) seemed to have retreated from
this definition in face of criticism of the looseness of the
concept (Lakatos and Musgrave, 1970). As Ritzer (1975) rightfully
argues, it 1is exactly this gestalt view of the concept that is
most inspiring and useful for his attempt to structure
sociological theory. Likewise, it is primarily the gestalt view
of paradigm that we want to borrow to refer to a set of broadly
shared assumptions about how to gather and interpret information
relevant to information-producing fields in general and newsmaking
in particular.

Psychologically speaking, Fensterheim and Tresselt (1953) argue
that the less well defined the stimulus, the greater the
contribution of the perceiver. Analogously, Hall (1970) pointed
out that the role of the media in the labelling process is at its
maximum in situations that are unfamiliar or ambiguous.

Strictly speaking, there may be a distinction between
"journalistic paradigm" and "news frame". News frames seem to be
concrete manifestations of journalistic paradigms which are more
general and encompassing in nature. However, when used
collectively, news frames are equivalent to journalistic
paradigms.

Herbert Gans, in concluding his extensive study of journalists,
urges that news be freed from the constraints of the prevailing
news perspective and let "multiperspectival" news bloom. Altheide
and Snow (1979:10: view media logic as consisting of "a form of
communication; the process through which media present and
transmit information. Elements of this form include the various
media and the formats used by these media. Format consists, in

10

-71-

part, of how the material is organized, the style in which it is
presented, the focus or emphasis on particular characteristics of
behavior and the grammar of media communication. Format becomes a
framework or a perspective that is used to present as well as
interpret phenomena."

From a legal point of view, the colonial regime in Hong Kong has
immense coercive power at its disposal in dealing with the press.
Hong Kong's ordinances run into hundreds, of which over thirty set
exceedingly tough restrictions on press freedom (Shen, 1972; Lau,
1986). If the law means every bit what its says and if the
Government, the courts and police are to translate zealously the
letter and the spirit of the ordinances and regulations into
action, Hong Kong's mass media, especially the press, would be
drastically affected. The ordinances have been enforced in some
rare cases (such as the riots in 1956 and 1967).

An indicator of a consumption society is its advertising budget.
In the early seventies, advertising revenue in Hong Kong ranges
from $400 million to $500 million. In 1984, it has leapfrogged to
$1.5 billion, an increase of three times as much. (Hong Kong
Standard, February 8, 1984). The number of advertising firms
increases from 150 in 1975 to 649 in 1981 ("Survey of Employment,
Vacancies and Payroll 1975-1981). Associated with the growth of
advertising is the development of the consumer market. The
Japanese calculate that Hong Kong is only lagging behind Japan as
a consumer society by about four years. Hong Kong has presumably
entered in the mid-seventies the mass consumption stage that Japan
entered in the early 1970s. It is expected that Hong Kong will
follow Japan into an age of more sophisticated consumption on the
back of its property-owning, young, affluent middle class.
("Survey Hong Kong," the Economists, May 11, 1985).

Needless to say, a random sample is meaningless because when
stratified by party affiliation, each press type has a
subpopulation of only a few. The sample were chosen on the basis
of the papers'social significance within each press category.

"Inaugural Proclamation," Kung Sheung, July 8, 1925. (In Chinese)

China is known to have made such requests in 1956 and 1973. The
Governor in 1956, Sir Alexander Grantham, was reported to have
remarked on the issue, saying: "There's no room for two governors
in Hong Kong." {Miners, 1976:244)

Officially, the CCP's coordinating body in Hong Kong is called the
Hong Kong-Macau Work Committee. It has always been headed by the
Director of the Xinhua news agency, Hong Kong Branch. (Lau, 1985)
Among the 50-strong Chinese corporations based in Hong Kong, the
three most important ones are the Bank of China, China Resources



11

12

-72-

and China Merchants Steam Navigation Company. The Bank of China
is the flagship of 13 China-based banks which have a combined
asset of 90 billion in Hong Kong dollars, accounting for about
7.5% of the total asset of the Hong Kong banking industry. These
banks also have a combined sum of 60 billion deposit (also in Hong
Kong dollars)or 15% of Hong Kong's total. The Chinese banking
system has a total of 262 branches in Hong Kong, only second to
the Hong Kong and Shanghai Bank group. The trade volume of the
China Resources, under the Ministry of Foreign Economic Relations
and Trade, has increased from US$1.6 billion in 1977 to US$6
billion in 1983. China Merchants Steam Navigation Company,
representing the Ministry of Communications, has a total asset of
over US$10 billion in 1985. The leftist Federation of Hong Kong
Unions has 90 member unions. In addition, there are leftist
motion picture and book companies, schools, and other investment
companies -- all commanded by Xinhua (K.K.Lee, 1985; Loong, 1985)

the British wanted to extend the Nanking Treaty so that
they could continue their rule. Having failed, they tried to gain
China's concession for a right to administer Hong Kong as a
condition for returning sovereignty to China, but again to no
avail. Negotiation deadlocks caused each side to extend their
struggle from the conference room to the society at large.
Playing what was called "the public opinion card," each side
employed strategies which were directed to mobilize public opinion
in Hong Kong for its own cause. Antagonistic positions taken by
both sides created social repercussions far and wide: economic
growth was powerfully blunted amid a huge capital exodus,
rampaging inflations,deepened confidence gaps, public panics and
despairs. When the exchange rate of the Hong Kong dollar was
declining rapidly in 1983, China's economists, along with the
leftist newspapers and some local critics, strongly urged the
Government to do something about it. The Government which always
boasted of the success of its long-held economic policy --
"positive non-interventionism"-- was forced to intervene in the
foreign currency market by fixing the exchange rate, to the
satisfaction of China. Outcomes of similar battles between
Britain and China spoke to the decisive power that China has in
determining the fate of Hong Kong.

At first,

or more of these rationales for
joining the Basic Law Committess: First, they want to establish
dialogues with China in order to know first hand what is
happening. Such information is crucial for their final decision

The newspapers may share one

to stay or to leave. Second, they may want to establish
institutional 1links for economic and political benefits. Third,
they may want to be in a position to control the future from the

vantage point of local interest. Fourthly, they want to have the
socio-political status or they do not want to offend Xinhua with
rejection.

-3~

13 The mass media's acquiescence to political development is well
reflected in an editorial of the Express, a sister paper of the
rightist Sing Tao (October 4, 1985): "...... Merits should be given

14

15

16

17

18

19

20

to the Basic Law Consultative Committee whenever it deserves it.
To describe the Consultative Committee in black and white terms is
to show one's political bias. In light of trends in the political
sphere, we can only aim lower for a betterment of the existing
conditions through the Consultative Committee." This rationale
speaks to journalists' practice of realism and resignation.

For instance: 1In the midst of the Sino-British negotiation, the
Times and Kung Sheung advocated that international force should
participate in the final solution of the Hong Kong problem. The
leftist newspapers bombarded these papers for complicating the
problem by unnecessarily bringing in third parties.

On one side were the hardliners who asserted that they should
fight communism for the sake of fighting communism. The opposing
faction thought it was for "truth" that they fought communism. The
major difference between these two approaches is that the first
regards anti-communism to be a permanent goal which does not
change with times while the second asserts that anti-communism
should be practised in a "rational" way and should give "due"
regards to changes within China.

Public affairs news refer to reportage that relates to the
Government's activities and policies, China's policies on Hong
Kong, Xinhua's activities and other social issues. The news
section of Hong Kong newspapers is often divided into the
international and local compartments. Normally, news about China
is treated as international news or separately in China page.
However, China's policies on Hong Kong is often included as part
of the local news package. Only the news about China reported in
local pages is content analysed.

"Continual absence of assuring news for
Editorial, Sing Tao, December 4, 1982.

Hong Kong People,"

“The female prime minister commits to moral responsibility with
iron shoulders," Editorial, Sing Tao, September 29, 1982.

For example: "Have confidence in London's promises," Editorial,
Sing Tao, July 6, 1983, "The Hong Kong Government has successfully
diverted disaster," Editorial, Sing Tao, September 28, 1983.

"Hong Kong has a very bright future,"
September 30, 1982.

Editorial, Sing Tao,



21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

-74-~

"After the initialization of the agreement on Hong Kong's future."

Editorial, Sing Tao, September 27, 1984. Sing Tao showed its
acquiescence to the political development right after British

Foreign Minister Howe announced Britain's decision to return Hong
Kong to the PRC in April, 1984 ("The three main points in Foreign
Minister Howe's announcement,"” Editorial, Sing Tao, December 8,
1984.)

"Revive the confidence to invest in Hong Kong," Editorial,
Tao, December 14, 1984,

Sing

"Again the last day of a year," Editorial,
1984.

Sing Tao, December 12,

"To discuss with Ji Pengfei on seven issues," Editorial, Sing Tao,
December 12, 1985.

"Peng Zhen's talk and Hong Kong's future," Editorial,
July 21, 1982; "“The history and reality that deserve respect,"
Editorial, Wah Kiu, August 4, 1982; "Looking at the Beijing-
London-Hong Kong relationship in a broad and long-term
perspective,"” Editorial, Wah Kiu, September 24, 1982; "What Mrs.
Thatcher cannot disclose at will," Editorial, Wah Kiu,
Setpember 29, 1982.

Wah Kiu,

"Welcoming the British Prime Minister Mrs. Thatcher to visit Hong
Kong," Editorial, Wah Kiu, September 27, 1982; "What Mrs. Thatcher
cannot disclose at will," Editorial, Wah Kiu, September 29, 1982;
"Negotiation on Hong Kong future progressed into the second
stage," Editorial, Wah Kiu, July 4, 1983; "Governor Youde's burden
on a long road," Editorial, Wah Kiu, July 28, 1983.

"The right directions for negotiations on Hong Kong's future,"
Editorial, Wah Kiu, May 26, 1983.

"Some principles for negotiation over Hong Kong's future,"”
Editorial, Wah Kiu, January 3, 1984. Also see: "Dangerous
arguments to be keenly watched," Editorial, Wah Kiu, January 27,
1984.

"The data on which Hong Kong's sovereignty will be retaken is

decided," Editorial, Wah Kiu, August 17, 1983. An editorial that
best illustrates Wah Kiu's tendency to speak indirectly for
beijing at this early stage is: "The concept and outline of Hong
Kong Special Administrative Region'," Editorial,
October 17, 1983.

Wah Kiu,

"Dangerous arguments
January 27, 1984.

to be keenly watched," Editorial, Wah Kiu,

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

-75-

"Hong Kong people's wish,” Editorial, Wah Kiu, August 2, 1984.

"The righteousness of nationalism,” Miu Yu Column, Oriental Daily
News, February 5, 1983. The same idea is reiterated in two other
Miu Yu Columns: "The righteousness of nationalism," Oriental Daily
News, February 5, 1983; "Imperialism," Oriental Daily News,
October 17, 1983.

"Hong Kong law ruling Hong Kong," Miu Yu Column,
News, June 24, 1983.

Oriental Daily

"Negotiating the future,” Miu Yu Column, Oriental Daily News,
December 8, 1983. Shortly after this, Miu Yu indicated in his
column that he had learnt of the British decision to withdraw from
Hong Kong (“See who changes first,"” Miu Yu Column, Oriental Daily
News, January 25, 1984.)

"High evaluation of Hong Kong people," Miu Yu Column,

Daily News, January 1, 1984.

Oriental

After CCP consolidated its power in early 1950s, it launched
programs to nationalize the economy. In its transitional phase,
the nationalist bourgeois were promised of "co-ownership" which
was finally swept away by CCP's speedy measures to root out the
private sector.

"The new is different from the old," Miu Yu Column, Oriental Daily
News, April 6, 1984.

"Twelve points of policy for Hong Kong," Miu Yu
Daily News, April 28, 1984.

Column, Oriental

e.g. "Sino-British Accord," Miu Yu Column, Oriental Daily News,
August 2, 1984; "Moral responsibility," Miu Yu Column, Oriental
Daily News, September 13, 1984.

e.g. "Those who believe will be saved," Miu Yu Column, Oriental

Daily News, April 30, 1984; "Don't be afraid of interference," Miu
Yu Column, Oriental Daily News, October 6, 1984; "Rumour feeds on
rumour," Miu Yu Column, Oriental Daily News, October 7, 1984.

"How to evaluate the Hong Kong question," Editorial, Sing Pao,
September 23, 1983.
"Immediately alleviate the 'Jardine Shock'," Editorial, $Sing Pao,

March 30, 1984.

"The Agreement or Joint Declaration has legal-binding force,"
Editorial, Sing Pao, September 18, 1984; "The blueprint for a

smooth transition," Editorial, Sing Pao, August 2, 1984.



44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

-76~

"All the reactions to the Joint Declaration," Editorial, Sing Pao,
September 29, 1984.

"Actively participate to practise civil rights," Editorial, Sing
Pao, September 28, 1984.
“Competition for Lunar New Year stalls shows confidence,"

Editorial, Sing Pao, January 7, 1986.

"Three requirements for an arrangement on Hong Kong's status,”
Ming Pao editorial, February 19, 1981; "When will the conditions
ripen?" Ming Pao editorial, September 24, 1982.

"Three requirements for an arrangement on Hong Kong's status,"
Ming Pao editorial, February 9, 1981.

"Strange goose that lays gold eggs," Ming Pao editorial,
October 14, 1982.

"Britain's moral responsibility towards Hong Kong," Ming Pao
editorial, October 20, 1982.

"Three cards in the British hand," Ming Pao editorial, July 4,
1983.

"

"Same as before and free entry and exit," Ming Pao editorial,

November 25, 1982.

Same as previous note. Also see: "Horses must be fed to make it
work," Ming Pao editorial, July 7, 1983.

"Ji Pengfei on concrete measures for 'Hong Kong administered by
Hong Kong people'," Ming Pao editorial, October 15, 1983.

e.g. "From '79' to '97'," Ming Pao editorial, October 24, 1983;
"Making use of Hong Kong over a long time rather than imposing
reforms," Ming Pao editorial, October 25, 1983; "Fundamental

Britain and Hong Kong," Ming Pao editorial,

demands by China,
December 15, 1983.

"Pledge and guarantee of an international nature,"” Ming Pao
editorial, January 24, 1984.
"Den Xiaping talked about the confidence problem of Hong Kong

people," Ming Pao editorial, June 27, 1984; "How policies on Hong
Kong are made,” Ming Pao editorial, August 11, 1984.

58

59

60

61

62

63

64

65

66

-77-

Cha, Louis, 1984: "An innovation applicable to the whole world,"
People's Daily, September 26, 1984. Similar ideas were voiced
earlier in a Ming Pao editorial entitled "A model applicable to
the world," published on June 29, 1984.

"Confidence is to be based
editorial, July 2, 1984.

on what kind of foundation?" Ming Pao

observation include: "The working
style of the Basic Law Drafting Committee," Ming Pao editorial,
July 7, 1985; "The trend to deviate from the Joint Declaration,"”
Ming Pao editorial, November 29, 1985; "On the methods that
generate Consultative Committee members," Ming Pao editorial,
October 1985.

Editorials exemplifying this

"Welcoming the British Prime Minister to
Editorial, Hong Kong Times, September 26, 1982.

visit Hong Kong,"

Similar comments are reiterated in Kung Sheung's editorial, "The
British Prime Minister's stand on the Hong Kong question is firm,"
November 5, 1983.

in mainland

"Comments on the visit of the 'intellectuals' tour'

China," Editorial, April 14, 1983.

"On the question of 'Hong Kong's Sovereignty," Editorial, Kung
Sheung, October 22, 1982; "Nationalism' dictates 'autonomous
independence'," Editorial, Kung Sheung, April 4, 1983.

"Stay calm amidst changes, unite and self-help," Editorial, Hong

Kong Times, September 27, 1984; "The unglorious 'initialization',"
Editorial, Hong Kong Times, September 24, 1984; "Hong Kong people
do not recognise the 'Joint Declaration',", Editorial, Hong Kong
Times, September 4, 1984.

For example: “"Hong Kong people definitely do not believe the
Communist Party's promises," Editorial, Hong Kong Times, April 16,
1984; "Communists' words cannot be trusted," Editorial, Hong Kong
Times, August 3, 1984; "The two cutting edges of local communists'
united front tactics," Editorial, Kung Sheung, September 16, 1984;

"The so-called 'Hong Kong model'," Editorial, Hong Kong Times,
December 24, 1984.
"Don't eat sugar-coated poison," Editorial, Hong Kong Times,

January 12, 1984.

"Hong Kong administering Hong Kong's
Editorial, Kung Sheung, December 9, 1982.

sugar-coated poison,"



67

68

69

70

71

T2

73

74

75

-78—

Editorials, on the Joint Declaration: e.g. "Analysing the 'Joint
Declaration Draft'," Editorial, Kung Sheung, September 27, 1984;
"Stay calm amidst changes, unite and self-help," Editorial, Hong
Kong Times, September 27, 1984.

Editorials on the Basic Law: e.g. "Hong Kong Peole have the
absolute right in making the 'Basic Law'," Editorial, Kung Sheung,
October 25, 1984.

"Who does Duke Youde represents?" Editorial, Wen Wei Pao, July 9,
1983.

"Check the trend of price raises to ensure the public's
livelihood," Editorial, Wen Wei Pao, September 16, 1983. Other
exemplary editorials that raised serious doubts about the
Government's respect for public opinion include: (1) "Has public
opinion ever been respected? Editorial, Wen Wei Pao, Setpember 5,
1983. (2) The 1loud calls for the perserving the public's
livelihood," Editorial Wen Wei Pao, September 19, 1983 "How
constructive the 'Lobo Motion' can be?" Editorial, Ta Kung Pao,
March 15, 1984.

"An Aggressive and Solid Annual Report," Editorial, Wen Wei Pao,
October 7, 1984.

"Reviewing Hong Kong in its first year of transition," Editorial,
Wen Wei Pao, December 31, 1986. This generally favorable review
can also be contrasted with Ta Kung Pao's generally critical
review two years earlier: "Reading Youde's administrative report,"
Editorial, Ta Kung Pao, October 16, 1983.

Ta Kung Pao, "Editor's Words," February 27, 1986.

Such characterization of Hong Kong's prosperity is scattered over
the wultra-leftist newspapers' editorials in the past. A more
recent illustration can be found in Ta_ Kung's short editorial,
"High land price is devastating,” published on December 4, 1982.

"On District Council Election," Editorial, Wen Wei Pao, January
22, 1985.

A temporary regression seems to have happened about one year after
the signing of the Sino-British Joint Declaration when China
openly accused Britain of deviating from the accord in its
implementation of a democraticization program in Hong Kong. The
row did not end until Britain agreed to suspend its political
reforms and to ensure that any political change will converge with
the plans to be laid out in the Basic Law being drafted by a
China-appointed committee. In the heats of controversy, some
newspapers (notably the centrist Hong Kong Economic Journal, the

~79-

rightist Express and the English-language South China Morning Post
and a number of columnists in various newspaeprs), regarded
China's accusation as an interference in Hong Kong's internal
affaris which is what they have fearfully predicted all along.
The apparent confirmation of this fear ignited a process of
regression in which the press temporarily returned to a previous
stance which casts doubt on the "one country, two systems"
arrangement. Commenting on the issue, for example, the South
China Morning Post raised fundamental doubts about the Joint
Declaration which it once rectified as "the best of a bad deal,"
it said, "we are under no illusions that we are heading for self-
government, much less independence, but we were promised a high
degree of autonomy, with Hong Kong people ruling Hong Kong and
with two systems in one country -- to quote all the tired cliches
of this depressing aftermath of the Joint Declaration.” ("Hong
Kong's Mood Serious Concern," South China Morning Post editorial,
January 22, 1986).




-80-

BIBLIOGRAPHY

Asiaweek, 1984:

"United Front in Hong Kong," December 2, pp.22-23.

Bennett, Lance, Lynn Gresssett and William Haltom, 1985:

"Repairing the News; A Case Study of the News Paradigm," Journal of

Communication, 35,2:50-68.

Cha, Louis, 1984:
"An Innovation Applicable to the Whole World," People's Daily,
September 26, 1984. (In Chinese)

Chan, Joseph Man and Chin-Chuan Lee, 1984:
"Journalistic Paradigms on Civil Protests: A Case Study in Hong

Kong," in Andrew Arno and Wimal Dissanayake (eds.), The News Media

in National and International Conflict. Boulder, Colorado:
Westview and University of Hawaii Press.

Edelstein, Alex, 1982:
Comparative Communicative Research. Beverly Hills: Sage.

Fensterheim, Herbert and M.E. Tresselt, 1953:
"The Influence of Value System on the Perception of People,”
Journal of Abnormal and Social Psychology 48:93-98.

Gans, Herbert, 1979:
Deciding What is News. New York: Pantheon.

Gerbner, George, 1964:
"Ideological Perspectives and Potential Tendencies in News
Reporting," Journalism Quarterly, 41:495-509.

Gitlin, Todd, 1980:
The Whole World is Watching. Berkeley: University of California
Press.

Goffman, Ervin, 1974:
Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. N.Y.:
Harper and Row.

Hall, Stuart, 1970:
"Watching the Box," New Society, No.411: 295-96.

Harris, Peter, 1978:
Hong Kong: A Study in Bureaucratic Politics. Hong Kong: Heinemann.

Hong Kong Annual Report, 1986:
Hong Kong: Government Printer.

-81-

King, Ambrose, 1975:
"Administrative Absorption of Politics in Hong Kong: Emphasis on
the Grass Roots Level," Asian Survey, 15,5:422-439.

Kuhn, Thomas, 1962:
The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of
Chicago Press.

———————————— , 1970a:
The Structure of Scientific Revolutions. 2nd Edition. Chicago:
University of Chicago Press.

———————————— ,1970b:
"Reflections on my critics," in Imre Laktaos and Alan Musgrave
(eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge:

Cambridge University Press.

Lakatos, Imre, and Alan Musgrave, 1970:
Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge
University Press.

Lau, Emily, 1984:
"Threats to Press Freedom from Outside -- and Within," Far Eastern
Economic Review, October 24, pp.54-56.

Lau, Emily, 1985:
"The Rising Red Tide," Far Eastern Economic Review, pp.22-23.
August 1, 1985.

Lau, Emily, 1986:
"A Media Melting Pot of All Political Stripes," Far Eastern
Economic Review, February 13, 1986.

Lau, Siu-kai, 1982:
Society and Politics in Hong Kong. Hong Kong: The Chinese
University of Hong Kong Press.

Lee, Chin-Chuan, 1984:
"In Quest of an Alternative to Professional Journalism in the Third
World," a paper presented to the 34th Annual Conference of the
International Communication Association held in San Francisco,
May 24-28.

Lee, Chin-chuan and Joseph Man Chan, 1986:
"Mass Media and Political Transition in Hong Kong," a paper
presented at the International Communication Association Convention
held in chicago, May 22-26, 1986.



-82-

Lee, Kwok-keung, 1985:
"Chinese capital in Hong Kong," Wide Angle Monthly, pp.58-64.
August 16, 1985. (In Chinese)

Lee, Yee, 1986:
"Why is the Voice of Criticism Reduced?" Hong Kong Economic

Journal, December 2, 1985. (in Chinese)

Lee-Hsia, Hsu Ting, 1974:
Government Control of the Press in Modern China: 1900-1949.
Cambridge: Harvard University Press.

Leung, Julia, 1986:
"China Gets a Better Press in Hong Kong," Asian Wall Street

Journal, January 7.

Leung, Min-kwun, 1985:
"Anti-Communist Outpose in Chaos," The Nineties Monthly, January,
1985. (In Chinese)

Loong, Sin, 1985:
A Shadow Government of Hong Kong. Hong Kong: Hai-san. (In Chinese)

Masterman, Margaret, 1970:
"The Nature of a Paradigm," in 1Imre Lakatos and Alan Musgrave
(eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge:
Cambridge Unviversity Press.

Miners, Norman, 1979:
The Government and Politics of Hong Kong. Hong Kong: Oxford
University Press.

Olien, Clarice, Phillip Tichenor and George Donochue, 1982:
"Structure, Communication and Social Power Evolution of the
Knowledge Gap Hypothesis,"” a paper presented at "SOMMATIE '82"
confernce at Veldhoven, The Netherlands, March 26, and published in
Massacommunicatie (Netherlands Journal of Communicaton).

Pye, Lucian, 1978:
"Communication and Political Culture in China,"” Asian Survey, 18,
3:221-246.

Ritzer, George, 1975:
Sociology: A Multiple Paradigm Science. Boston: Allyn and Bacon
Press.

Schudson, Michael, 1978:
Discovering the News. New York: Basic.

-83-

Seymour-Ure, Colin, 1974:
The political Impact of Mass Media. Beverly Hills: Sage.

Shen, James, 1972:
"The Law and Mass Media in Hong Kong," Chung-Chi Journal 2,1:60-
125.

Shi, Yufei, 1985:
"The Hong Kong Times' Quarrel in Taipei," The Nineties Monthly,
No.182, February, 1985. (In Chinese)

Tehranian, Majid, 1979:
"Iran: Communication, Alienation and Revolution," Intermedia,
7,2:6-12.

Tuchman, Gaye, 1978:
Making News. New York: Free Press.



By F & ¢
EEHAREBENEBUGEE
(X% ) Ris X ( RX ) #

A KBEARXBA AL F BB RSP RK - FRBEPENGREN » B8
W AR T TR R o REFBRIT A FEBAAKIEMT » AHE—GHT
b0 BEHFRRMGA A FPRKSGERYTBRENRE S —@H S A —
18 "M B EOERA o

HAMET MK A TRAR LB ER A E ARG EZERM o
FHEXEBAHETETRL - RBRERHAB L4 LA ECHMER L
B R o RS RET  FARTHHHMERN » BARBALRRG BT
M AR RBE T A ES  CHELXTFPRERRMBEEEA o

KU EH HEFCLE@ELT PHAEERILL (cooptation ) A% | £
WM O D LT ERARBR LA RGIIF BT R & iy QR EFRGIT
¥ o BEBAITARR RN I EH R R AN R ARG I EEKF » ZEERX
AERIZACALBHNERS PR AR RBERATRAGHBEITF
A # Ml AL AR B o

AR HH ) 4R B 6y L BUR B AR SOS B R A 2 R o AR
R BRI TASEEH | (—) o B R &R THREK 5 (=) F
GriE@mB R ERAREY TPMBpERK 5 (Z2)BE  TRERAAHERA
Bl AR KATE T MRS, 5 () 3 A TaRaEey DA RS, o — MG R
AP AEFBWOAVRLREE | REAK T L — MR LRREEA 0 R
FR o P BE KRS R MK ER B2 PR ( BRRYRE A H
) o WIFMMBEIAR » EIRMKT B LRELER » HERIFATENHX
# o LA RIMA T ML RGP B R A LRI T RIS 0 Rt
THEEUATMBRGA L AAFBRACHENT LI et
B HFE » AVA LEARARE TP A5 R RTET AR LR AR 4L
SEMITAL

E4of BRI ERAART » BloBEHRL APy HMEIXYR IS
A RRKRBHY > MARFIEAMBIEREHMAE > FTHFTMH TR EH
Frl o M XMAE A B RN - G A ML AT > TAIRAHB o BRY

FohBARRALLE  FRBEAIING F o MR LT R A BE o &
F T e MAERHMER YR E R E R AL — T IRILA L ©

SR Aol s o R F B AFRARTEAZ RANGSHEE FTA UL RIBA
HX o MEBBANGREAFATRY » REBBEHAREHGTHEA LS
A A o FR L FLRAERBANCHLRESRG G ZHEARANE
AN B R RIT B R R Y BT o



	CHKS_OP20_b_頁面_01
	CHKS_OP20_b_頁面_02
	CHKS_OP20_b_頁面_03
	CHKS_OP20_b_頁面_04
	CHKS_OP20_b_頁面_05
	CHKS_OP20_b_頁面_06
	CHKS_OP20_b_頁面_07
	CHKS_OP20_b_頁面_08
	CHKS_OP20_b_頁面_09
	CHKS_OP20_b_頁面_10
	CHKS_OP20_b_頁面_11
	CHKS_OP20_b_頁面_12
	CHKS_OP20_b_頁面_13
	CHKS_OP20_b_頁面_14
	CHKS_OP20_b_頁面_15
	CHKS_OP20_b_頁面_16
	CHKS_OP20_b_頁面_17
	CHKS_OP20_b_頁面_18
	CHKS_OP20_b_頁面_19
	CHKS_OP20_b_頁面_20
	CHKS_OP20_b_頁面_21
	CHKS_OP20_b_頁面_22
	CHKS_OP20_b_頁面_23
	CHKS_OP20_b_頁面_24
	CHKS_OP20_b_頁面_25
	CHKS_OP20_b_頁面_26
	CHKS_OP20_b_頁面_27
	CHKS_OP20_b_頁面_28
	CHKS_OP20_b_頁面_29
	CHKS_OP20_b_頁面_30
	CHKS_OP20_b_頁面_31
	CHKS_OP20_b_頁面_32
	CHKS_OP20_b_頁面_33
	CHKS_OP20_b_頁面_34
	CHKS_OP20_b_頁面_35
	CHKS_OP20_b_頁面_36
	CHKS_OP20_b_頁面_37
	CHKS_OP20_b_頁面_38
	CHKS_OP20_b_頁面_39
	CHKS_OP20_b_頁面_40
	CHKS_OP20_b_頁面_41
	CHKS_OP20_b_頁面_42
	CHKS_OP20_b_頁面_43
	CHKS_OP20_b_頁面_44
	CHKS_OP20_b_頁面_45
	CHKS_OP20_b_頁面_46
	CHKS_OP20_b_頁面_47

